مهاجرتمهاجرت به کانادانکات کاربردی برای مهاجرت

تغییرات قوانین مهاجرتی کانادا در 2024

کانادا از محبوب ترین کشورها برای مهاجرت در بین تمام مهاجران دنیا شناخته می شود.
این کشور دارای شرایطی ایده آل برای مهاجرین است. همچنین طی سال های گذشته قوانینی داشته است که کمترین چالش را برای مهاجرین به همراه داشته.
اما طی سال های اخیر با توجه به مهاجرت بسیار زیاد به کانادا و تغییر در شرایط داخلی این کشور مانند افزایش نرخ بیکاری، دولت تصمیم به تغییر و ایجاد قوانین جدید برای مهاجرت کرده است.

تغییرات قوانین در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا

◊ در سال 2024 حدود 485000 مجوز تحصیل صادر شد است، در تغییرات جدید این تعداد از مجوز کاهش 10 درصدی داشته و طبق تصمیم دولت کانادا در سال 2025 تا 2026 حدود 437000 مجوز تحصیل صادر خواهد شد.

◊ مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) نیز شامل تغییرات جدید می باشد. در این تغییرات دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه باید نمره 7 از آزمون زبان کانادایی و دانشجویان فارغ التحصیل از کالج باید نمره 5 از آزمون زبان کانادایی را دریافت کنند تا بتوانند مشغول به کار شوند. این قانون با هدف کاهش مجوز کار پس از تحصیل می باشد.

◊ دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری برای دریافت مجوز تحصیل یا ویزای تحصیلی باید گواهینامه استانی PAL دریافت کنند. طبق بررسی ها درصد بالایی از نیروی های لازم بازار کار را این دسته از دانشجویان تشکیل می دهند، در نتیجه بررسی اعتبار درخواست دانشجویان برای مجوز تحصیل و کنترل تعداد آنها برای IRCC آسان تر باشد.

◊ بخشی دیگر از این تغییرات قوانین شامل همسران دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری شده است. در سال های قبل همسران این دسته از دانشجویان می توانستند به راحتی مجوز کار باز دریافت کنند اما طبق قوانین جدید شرایط جدیدی برای دریافت این مجوز اعمال شده است.
برای مثال دانشجویان کارشناسی ارشد اگر دوره تحصیلی زیر 16 ماه داشته باشند همسران آنها قادر به دریافت مجوز کار نیستند.

تغییرات قوانین در خصوص مهاجرت کاری به کانادا

◊ با توجه به افزایش نرخ بیکاری در کانادا وزیر اشتغال، توسعه نیروی کار و زبان رسمی و وزیر مهاجرت تصمیم به کاهش مدت اقامت نیروی کار موقت (با دستمزد پایین) گرفته اند. این موضوع با تاکید بر اینکه این برنامه فقط به عنوان آخرین راهکار شناخته می شود و نباید برای جایگزینی نیروی کار کانادایی یا کاهش دستمزد آنان استفاده شود.

◊ در سال 2020 به دلیل کاهش نیروی کار در کانادا با توجه به شیوع کوید، این کشور قانونی جدید اعمال کرد که طی آن افرادی که با ویزای توریستی وارد کانادا شده بودند می توانند درخواست مجوز کار دهند. اما در سال 2024 با تغییر شرایط بازار کار کانادا این قانون لغو شد.

◊ در خصوص برنامه نیروی کار موقت (با دستمزد پایین) نیز تغییراتی صورت گرفته است که در آن سقف 10 درصدی اعمال شده که شامل Traitement Simplifié استان کبک نیز می باشد به جز برخی مشاغل مانند بخش های درمان، و…؛ همچنین این دسته از نیروی کار فقط تا یک سال اجازه کار در کانادا را دارند که این قانون نیز شامل Traitement Simplifié استان کبک می شود به جز نیروی کشاورزی؛ و در آخر سیاست امتناع از بررسی درخواست های ارزیابی تاثیر بازار کار در حوزه نیروی کار موقت با دستمزد پایین در تمامی کلان شهر ها با نرخ بیکاری 6% و یا بالاتر اعمال می شود.

◊ دولت کانادا برای اینکه بتواند به عنوان یک رهبر نوظهور در در جذب و استخدام استعدادهای جهانی و فناوری شناخته شود مسیری جدید برای مهاجرت به این کشور به عنوان جریان نوآوری را در سال 2024 معرفی کرد و آن را به عنوان بخشی از استراتژی استعدادهای فناوری اعلام کرد.
متقاضیان در صورت داشتن جاب آفر در یک شغل با مهارت بالا از کارفرمایانی که در پروژه جهانی رشد سریع (GHP) حضور دارند می توانند مجوز کار خود را معاف از ارزیابی تاثیر بازار کار دریافت کنند، حتی متقاضیانی که جاب آفر آنها به دسته 0 TEER یا 1 مربوط باشد فرایند دریافت مجوز کار آنها سریع تر خواهد بود.
این دسته از مجوزها دارای اعتبار 5 ساله هستند و در آنها حوزه کار و کارفرما ذکر شده است، در نتیجه نیروی کار نمی تواند شغل خود را تغییر دهد.

تغییرات قوانین در خصوص مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری

در سال 2024 کبک برنامه سرمایه گذاری در این استان را پس از حدود 5 سال دوباره اجرایی کرده که نشان می دهد تصمیم بر افزایش قدرت اقتصاد محلی خود دارد.
طی این برنامه متقاضیان باید سرمایه حدود 2,000,000 دلار کانادا را داشته باشند و درخواست مجوز کار برای مهاجرت به کبک را دهند.
برای دریافت اینگونه اقامت در کبک، متقاضی باید به مدت 12 ماه طی 2 سال در کانادا حضور داشته باشد. حضور 6 ماه از آن باید حتما توسط متقاضی باشد و 6 ماه دیگر می تواند توسط متقاضی یا همسر او باشد.
سرمایه گذاران باید یک توافقنامه سرمایه گذاری امضا کنند. در پی این توافقنامه متقاضی 1,000,000 دلار به مدت 5 سال و یک کمک مالی غیر قابل استرداد به مبلغ 200,000 دلار به Investissement Québec Immigrants Investisseurs Inc اهدا کنند، پس 5 سال مبلغ 1 میلیون دلار به سرمایه گذار برگردانده می شود.

در نتیجه پیش از مهاجرت به هر کشوری به خصوص به کشور های محبوب بهتر است قوانین آن ها را مجددا چک کنید و در صورت ایجاد تغییری از آن مطلع شوید و بر اساس آن برنامه های آینده خود را پیش ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا