مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا برای افغان ها

کشورهایی مانند افغانستان به دلیل شرایط سیاسی و امنیتی، آمار بالایی در مهاجرت اتباع دارند. شرایط زندگی در افغانستان به دلیل جنگ ها و درگیری سخت بود و وقتی طالبان دولت را در دست گرفتند زندگی در این کشور سخت تر هم شد! یکی از کشورهایی که افغان ها تمایل زیادی برای مهاجرت به آن دارند برای زندگی بهتر، کانادا است. همچنین کانادا شرایطی را فراهم کرده است که مردم افغانستان بتوانند با دردسر کمتری به این کشور مهاجرت کنند.

از سوی دیگر از سال 2020 دولت کانادا اعلام کرد برای جبران کمبود نیروی کار و بهبود اقتصاد آسیب دیده این کشور پس از شیوع کرونا در 3 سال آینده بیش از 1میلیون و 200 نیروی کار خارجی خواهد پذیرفت.

مهاجرت به کانادا برای افغان ها

افغان ها می توانند از روش پناهندگی یا روش های مهاجرتی دیگر به کانادا مهاجرت کنند:

پناهندگی افغان ها در کانادا

دولت کانادا برنامه هایی برای دریافت پناهندگان افغانی تعین کرده است:

  • برنامه مهاجرتی ویژه برای افراد افغان و خانواده های آنها که به دولت کانادا کمک کرده اند،
  • برنامه ویژه بشر دوستانه برای اسکان افغان هایی که کشور ثالث ثابتی برای مهاجرت ندارند. افرادی چون: مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، افرادی که به روزنامه نگاران کانادایی کمک کرده اند، زنان رهبر و…

با توجه به گفته های اداره مهاجرت کانادا، افغان هایی که شرایط بالا را دارند برای اینکه در برنامه های مهاجرتی ویژه قرار بگیرند لازم نیست در افغانستان زندگی کنند.

مراحل دریافت پناهندگی

  1. تکمیل فرم های مربوطه
  2. ارائه درخواست و ادعا پناهندگی
  3. ارائه مدارک مورد نیاز
  4. جمع آوری و تایید شواهد مورد نیاز
  5. حضور در جلسه مصاحبه
  6. ارائه تصمیم گرفته شده توسط اداره مهاجرت

مهاجرت افغان ها به کانادا

کانادا بیش از 81 برنامه مهاجرتی در نظر گرفته است، اما همچنان برخی از محدودیت ها اجازه مهاجرت آسان به این کشور را از افغان ها گرفته است. افغان ها جزو 10 ملیت اول هستند که درخواست مهاجرت به کانادا را دارند اما خدمات کنسولی در افغانستان ارائه نمی شود، از این رو مجبور هستند برای ارائه و پیگیری درخواست خود به کشورهای همسایه سفر کنند.

افغان هایی که مقیم ایران هستند شرایط بهتری برای مهاجرت دارند. به طور کلی افغان ها فقط از طریق برنامه های نیروی متخصص، استانی و ویزای تحصیلی می توانند به کانادا مهاجرت کنند که در این روش ها هم برای افغان هایی که مقیم ایران هستند شرایط کمی بهتر است.

روش های مهاجرت افغان ها به کانادا

  • تحصیلی
    این روش به عنوان یکی از راه های محبوب و معتبر شناخته می شود، می توانند از این طریق تجربیات جدید کسب کنند و شرایط شغلی خوبی برای آینده خود کسب کنند.
    شرایط: تحصیلات معتبر (در دانشگاه های معتبر کانادا تحصیل کنند و مدارک معتبر کسب کنند)، سرمایه مورد نیاز (توانایی پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در کانادا را داشته باشند)، ارتقا زبان (به زبان انگلیسی یا فرانسوی تسلط داشته باشند، ممکن است نیاز باشد مدرک زبان معتبری کسب کنند مانند آیلتس)، درخواست ویزای تحصیلی (درخواست ویزا تحصیلی کانادا را تنظیم و ارائه دهند)، فارغ التحصیلی (پس از فارغ التحصیل شدن می توانند در کانادا بمانند و مشغول به کار شوند و به زندگی خود در این کشور ادامه دهند).
  • ویزای کار
    برنامه های مختلف ویزای کار اجازه مهاجرت و مشغول به کار شدن را به افغان ها در کانادا می دهد. مهاجرت از طریق ویزای کار این امکان را به افغان ها می دهد که پیشرفت حرفه ای در زمینه های شغلی داشته باشند.
    شرایط: انتخاب برنامه و مهارت ها (در ابتدا باید برنامه ویزای کاری مناسب را انتخاب کنید، سپس مشخص می کنید که تجربیات و مهارت ها شما مناسب بازار کار در کانادا هست یا خیر)، جستجوی شغل (باید یک شغل مناسب انتخاب کنید که این امر از طریق سایت های استخدام کانادایی یا شرکت های مهاجرتی امکان پذیر است)، ارزیابی مهارت ها و مدارک (مهارت ها و تجربیات شما توسط نظامیان ارزیابی مهاجرت کانادا بررسی می شود تا اطمینان حاصل شود شما مطابق با استانداردهای کانادایی هستید یا خیر)، درخواست ویزای کار (پس از یافتن شغل مناسب و ارزیابی مهارت ها باید درخواست ویزا کاری دهید، این ویزا به شما اجازه کار و زندگی در کانادا می دهد)، انتقال به کانادا (پس از تصویب ویزا می توانید به کانادا بروید و شروع به کار کنید)، اقامت دائم (در برخی از ویزاهای کاری پس از کار کردن در یک دوره معین و رعایت شرایط آن ویزا می توانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید).
  • سرمایه گذاری و راه اندازی استارت آپ
    دولت فدرال کانادا شرایطی را فراهم آورده است که افغان هایی که دارای ایده های خلاق هستند بتوانند اقامت این کشور را کسب کنند. همچنین افرادی که در یکی از مشاغل فرهنگی، هنری یا ورزشی فعال بوده اند با اثبات توانایی های خود می توانند اقامت دائم کانادا را کسب کنند.
  • رابطه خویشاوندی
    افراد بالای 18 سال مقیم یا شهروند کانادا می توانند افراد واجد شرایط را تحت کلاس خانواده برای رفتن به کانادا حمایت کنند و در پیرو آن برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند. همین امر می تواند برای همسر فردی که شهروند یا مقیم کانادا است عملی شود.
  • نیروی متخصص استانی و فدرال
    هدف از این برنامه انتخاب کارگران و افراد متخصصی است که با تکیه بر توانایی ها و مهارت هایشان برای پیشرفت کانادا گام بر می دارند. این برنامه 3 گروه دارد: نیروی متخصص فدرالی، کارگر ماهر مشاغل فنی، تجربه کانادایی.
  • نامزدهای استانی
    این برنامه بین متقاضیان مهاجرت به کانادا از افغانستان بسیار محبوب است. بر اساس برنامه های PNP دولت های استانی و سرزمینی کانادا قادر به تعیین افراد برای اقامت در استان یا قلمرو به عنوان اقامت دائم برای تعیین نیازهای اقتصادی آنها هستند.

ویزای بشر دوستانه کانادا برای افغان ها

یا Humanitarian and compassionate (H&C( شناخته می شود. این ویزا به افرادی داده می شود که شرایط زندگی سختی دارند و در صورت بازگشت به کشور خود با مشکلات بزرگی رو به رو می شوند، البته این موضوع باید با مدارک قابل استناد در اداره مهاجرت کانادا تایید شود.

این ویزا ربطی به پناهندگی ندارد.

برای دریافت این ویزا خود شخص شما باید در خطر باشید یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشید، این اظهارات باید با مدرک تایید شود، و ربطی به اوضاع کشور افغانستان ندارد.

برای اخذ این ویزا افغان ها می توانند از طریق سفارت کشورهای اروپایی در کشور ایران اقدام کنند.

برنامه مهاجرتی ویژه کانادا برای افغان ها

در این برنامه هیچ هزینه ای گرفته نمی شود، فقط از طریق نیروهای مسلح کانادا یا وزارت خارجه این کشور قابل پیگیری است و از این طریق فرد می تواند روابط خود را با دولت کانادا تایید کند.

  • این برنامه برای اسکان 18000 نفر در کانادا است
  • باید حتما تبعه افغانستان باشند
  • شغل آنها به دولت کانادا مرتبط باشد

در آخر همه ما به طور کلی از شرایط زندگی در خارج از کشور و محیطی جدید آگاهی داریم، حتی اگر به نسبت محدود باشد و فقط تجربه اطرافیان باشد. باید توجه داشت که روشی که شما برای مهاجرت به کشوری دیگر انتخاب می کنید نقش بسیار مهمی در آینده ای که پیش روی شما است دارد، بر اساس روشی که انتخاب کرده اید می تواند شرایط برای شما سخت تر یا آسان تر شود.

درست است که پناهندگی کانادا پیش نیاز خاصی ندارد، دولت به پناهجویان برای خرید مسکن کمک مالی می کند، با پیدا کردن کیس درست این روش آسان می شود، نیازی به سکونت در کمپ پناهندگی نیست و در صورت قبولی پرونده می توانید اقامتگاه تهیه کنید، کانادا به کنوانسیون پناهندگی تعهد دارد و هزینه ابتدایی زندگی پناهندگان را پرداخت می کند؛ اما باید روی دیگر این روش را در نظر گرفت، مانند: برخورد نامناسب افراد سیتیزن با پناهندگان، امکان قبول نشدن پرونده پس از تحمل شرایط سخت، عدم اجازه کار و تحصیل برای پناهنده تا مدتی نامشخص، بلاتکلیفی پناهجو، عدم اجازه بازگشت به وطن و اخطارات مالی و جانی در صورت مهاجرت غیر قانونی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا