مهاجرتمهاجرت به قبرس

مهاجرت به قبرس از طریق تحصیل

قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. بخش جنوبی در اختیار یونانی ها است و بخش اروپایی شناخته می شود، بخش شمالی نیز تحت اختیار ترکیه است. قبرس نسبت به سایر کشورها شرایط مناسب تری برای مهاجرت ایرانیان دارد. این جزیره علاوه نزدیک بودن به ایران، سیستم آموزشی اروپایی دارد و دارای تجهیزات به روز و مدرنی است. همچنین دانشگاه های این کشور دارای رتبه های خوبی هستند و مدارک آنها در سطح جهانی معتبر است.

یکی از مزایای قابل توجه درخواست ویزای تحصیلی قبرس این است که داشتن مدرک زبان الزامی نیست و بلافاصله پس از قبولی متقاضی در آزمون زبان انگلیسی دانشگاه، فرد می تواند تحصیل را آغاز کند! هزینه های تحصیل و زندگی در قبرس نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است.

یکی از قابل توجه ترین خصوصیات این کشور طرح مبادله دانشجو است، شما با این طرح می توانید پس از چند ترم تحصیل در دانشگاه های قبرس برای ادامه تحصیل به دانشگاه های آمریکایی و اروپایی بروید.

مهاجرت به قبرس از طریق تحصیل

شرایط مورد نیاز برای تحصیل در قبرس

در مقاطع، رشته، مدارس و دانشگاه های مختلف مدارک و هزینه های مورد نیاز متفاوت است. اما به طور کلی دانش زبان انگلیسی و مدارک تحصیلی از مهم ترین آنها است. برای پذیرش در هر مقطعی نیازمند ارائه مدارک فارغ التحصیلی دوره تحصیلی پیشین هستید.

از آنجایی که در سیستم آموزشی ایران برای رشته های فنی مقطع پیش دانشگاهی وجود ندارد، افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند باید مدرک مقطع کاردانی را در ایران دریافت کنند سپس برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی قبرس اقدام کنند.

اگر دارای دانش زبانی یونانی یا ترکی هستید محدودیت انتخاب رشته برای شما وجود ندارد، اما اگر فقط به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید هم می توانید برای پذیرش قبرس اقدام کنید. در مقدمه ذکر شد که اگر مدرک زبان نداشته باشید می توانید در کلاس های زبان موسسه تحصیلی خود شرکت کنید و در دریافت پذیرش شما مشکلی ایجاد نمی کند.

در دانشگاه های قبرس آزمون ورودی وجود ندارد، ولی برخی از دانشگاه های ترکی واقع در این جزیره برنامه هایی برای آزمون ورودی دارند. دریافت پذیرش این دانشگاه ها دو روش دارد: شرکت در آزمون ورودی یا پرداخت شهریه. لازم به ذکر است این موضوع مختص دانشگاه های بخش شمالی و ترک نشین قبرس است.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی قبرس

در ابتدا به طور قطع شما به ارائه مدرک پذیرش یکی از دانشگاه های قبرس نیاز دارید. سایر مدارک ممکن است نسبت به دانشگاه های متفاوت متغیر باشد که در ادامه مدارکی که به طور کلی مورد نیاز است را نام می بریم:

  • پاسپورت یا گذرنامه با حداقل 8 ماه اعتبار
  • 4 عدد عکس پرسنلی 4×6 با بکگراند سفید
  • سوابق تحصیلی دانشجوی متقاضی، مانند مدرک دیپلم، کارشناسی و یا کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا ترکی برای بالا بردن شانس خود در روند پذیرش و دریافت بورسیه و ویزای تحصیلی قبرس
  • مدارک شخصی مانند شناسنامه عکس دار و کارت ملی
  • ترجمه تمامی مدارک ذکر شده به انگلیسی
  • مدارک زبان
  • ارائه فرم درخواست تکمیل شده
  • اثبات تمکن مالی، متقاضی باید اثبات کند می تواند خرج تحصیل و زندگی خود در قبرس را تامین کند
  • پرداخت هزینه درخواست
  • گواهی عدم سوء پیشینه

تحصیل در مدارس قبرس

سیستم آموزشی در قبرس به چهار مرحله پیش از دبستان، دبستان، دبیرستان و دانشگاه تقسیم می شود. کودکان زیر 6 سال آموزش های لازم را در مقطع پیش از دبستان فرا میگیرند و سپس وارد مقطع دبستان می شوند، این مقطع 5 ساله و رایگان است.

مقطع دبیرستان به دو بخش متوسطه اول و دوم تقسیم می شود، دانش آموزان از 11 سالگی این مقطع را شروع می کنند و طی 6 سال آن را به اتمام می رسانند. طبق قوانین وزارت آموزش و فرهنگ قبرس تحصیل تا مقطع متوسطه اول اجباری است. دبیرستان ها به شش نوع دولتی، خصوصی، علمی، فنی و حرفه ای و هنرستان ها تقسیم می شوند.

دانش آموزان خارجی می توانند  در مدارس دولتی یا خصوصی  تحصیل کنند. در مدارس دولتی زبان آموزش زبان رسمی قبرس شمالی که ترکی است می باشد، پس برای دانش آموزان بین المللی بهتر است در مدارس بین المللی که به انگلیسی آموزش می دهند شرکت کنند. سیستم آموزشی این مدارس بر اساس الگوهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی است و زبان آموزش آن ها انگلیسی یا فرانسوی است.

برخی از مدارس بین المللی در قبرس

  • مدرسه بین المللی آمریکایی قبرس (AISC): شهریه 4,635 تا 13,080 یورو در سال
  • Ecole Franco Chypriote de Nicosie: شهریه 2,530 تا 5,400 یورو در سال
  • Lemesos Foley’s school: شهریه 4,710 تا 7,050 یورو در سال
  • Logos school of English Education: شهریه 2,880 تا 6,720 یورو در سال
  • آکادمی آمریکایی خصوصی Limassol: شهریه 2,400 یورو در سال

تحصیل در دانشگاه ها قبرس

کارشناسی

در دانشگاه های قبرس رشته های زیادی با تنوع بالا ارائه می شود، که این حق انتخاب را به دانشجو می دهد که در رشته ای که به آن علاقه دارد تحصیل کند. زبان آموزش در قبرس انگلیسی و ترکی است و همانطور که در ابتدا مقاله گفته شد داشتن مدرک زبان الزامی نیست.

  • این دوره 4 ساله است
  • به مدارک دیپلم، ریز نمرات دیپلم و ترجمه آنها نیاز است
  • نمره مدرک زبان آیلتس 5.5 یا 6
  • هزینه ها بسته به رشته و دانشگاه متغیر است اما هزینه تقریبی برای این مقطع حدود 3000 تا 9000 یورو تخمین زده شده است.

بهترین رشته های تحصیلی این مقطع:

  1. مدیریت هتل بین المللی
  2. معماری
  3. گردشگری و هتل داری
  4. مهندسی عمران
  5. مدیریت بازرگانی

کارشناسی ارشد

رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد در قبرس به دو صورت رشته های با پایان نامه یا رشته های پروژه محور ارائه می شوند. در پایان دوره تحصیلی، رشته های با پایان نامه دانشجو باید یک پایان نامه در ارتباط با رشته خود ارائه دهد؛ دانشجویی که در رشته های پروژه محور تحصیل کرده است باید یک پروژه قبل از فارغ التحصیلی خود ارائه دهد.

  • دوره این مقطع 2 ساله است
  • مدارکی مانند سوابق تحصیلی، مدرک کارشناسی، ریز نمرات این مقطع، انگیزه نامه، رزومه عملی و کاری و… مورد نیاز است
  • نمره مدرک زبان آیلتس 6
  • هزینه های تحصیل در این مقطع با توجه به رشته و دانشگاه متغیر است اما حدود 3000 تا 13000 یورو برای این مقطع تخمین زده شده است.

بهترین رشته های تحصیلی این مقطع:

  1. بانکداری و مالی
  2. استحکام سازه
  3. مواد پیشرفته و نانوتکنولوژی
  4. سیستم های اطلاعاتی و نوآوری دیجیتال

دکتری

سیستم آموزشی مقطع دکتری در سراسر جهان یکسان می باشد. تحصیل در مقطع دکتری قبرس همانند سایر کشورها دارای 8 درس می باشد و مدتی زمانی که این مقطع به پایان برسد به خود دانشجو بستگی دارد.

دانشجو برای شروع تحصیل در این مقطع می تواند شهریه را پرداخت کند یا یک درخواست از یک استاد راهنما در قبرس دریافت کند و به عنوان یک دانشجو بین الملل به قبرس برود و به صورت رایگان تحصیل در این مقطع را آغاز کند.

دانشجو پس از اتمام این هشت درس باید آزمون جامع یا کو آلی فای را قبول شود تا بتواند دوره پایان نامه خود را آغاز کند.

  • تحصیل در دوره دکتری بستگی به خود دانشجو دارد، اینکه طی چه زمانی 8 درس ارائه شده دانشگاه را به اتمام برساند و پایان نامه خود را تکمیل کند. ولی به طور حدودی 3 الی 5 سال زمان می برد
  • به مدرک کارشناسی ارشد نیاز است
  • آزمون ندارد و سوابق تحصیلی برای شروع این مقطع کافی است
  • نمره مدرک زبان آیلتس 6.5
  • هزینه ها متغیر است، به صورت تقریبی 4000 یورو در سال

بهترین رشته های تحصیلی این مقطع:

  1. مدیریت بازرگانی با گرایش های بازاریابی، رفتار سازمانی و کارآفرینی
  2. اقتصاد
  3. روابط بین الملل
  4. امور مالی

بهترین دانشگاه ها

نام دانشگاه

شهر دانشگاه

نوع دانشگاه

شهریه (یورو)

مدیترانه شرقی فاماگوستا دولتی 3000 تا 8000
خاور نزدیک نیکوزیا خصوصی 2800 تا 12000
بین المللی قبرس نیکوزیا خصوصی از 3000
گیرنه- آمریکایی گیرنه خصوصی 4500 تا 6000
لفکه – اروپایی گیرنه خصوصی از 4000

بورسیه تحصیلی قبرس

بورسیه تحصیلی قبرس برای دانشجویان بین المللی از سوی دانشگاه ها و دولت این کشور در نظر گرفته شده است. اما برای کسب این بورسیه باید رزومه علمی قوی و معدل بالا به همراه سوابق شغلی و تحصیلی خوبی داشته باشید.

ارائه این بورسیه به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد تحت نظارت کمیته ارزیابی دانشگاه ها می باشد، دانشجو در صورت داشتن معدل دیپلم و پیش دانشگاهی خیلی خوب و ارائه نمرات دانشگاهی عالی به همراه مقالات داخلی و بین المللی می تواند این بورسیه را کسب کند. این بورسیه حدود 25% تا 50% هزینه های شهریه دانشگاه را پوشش می دهد، اما اگر رزومه تحصیلی قوی تر باشد امکان دریافت بورسیه 100% نیز وجود دارد.

برای طی کردن هر مقطع تحصیلی، قبرس دوره خاصی را در نظر گرفته است، اگر دوره تحصیل دانشجو بیشتر از آن دوره شود باید باقی هزینه ها را خودش بپردازد:

  • لیسانس 4 سال
  • لیسانس به همراه یک دوره زبان 5 سال
  • کارشناسی ارشد 2 سال

ممکن است دانشجویان دکتری به عنوان دستیار در بخش اداری یا سایر ادارات پذیرش شود. این بورسیه هزینه های شهریه تحصیلی، دروس کمک آموزشی و دوره های عملی و آموزشگاه را پوشش می دهد. بورسیه های زیادی برای تحصیل دانشجویان بین المللی در قبرس وجود دارد. مانند:

  • بورسیه تحصیلی بنیاد امید
  • بورسیه تحصیلی Novus Biologicals
  • بورسه تحصیلی Bolc
  • بورسیه تحصیلی Edoofa

تبدیل کردن ویزای تحصیلی به کاری قبرس

دانشجویانی که از دانشگاه های قبرس فارغ التحصیل می شوند اجازه کار دارند و می توانند در شرکت های بزرگ مانند بانک ها، هتل ها و… مشغول به کار شوند.

  • اجازه کار
    دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های قبرس اگر اجازه کار داشته باشند می توانند در شرکت های بزرگ مشغول به کار شوند. تا زمانی که شخص درخواست کار دارد می تواند در این کشور اقامت داشته باشد و به صورت فول تایم کار کند.
  • یافتن کارفرما
    اغلب کارفرمایان در کشور قبرس برای جذب فارغ التحصیلان به طور مستقل، خود برای دریافت اقامت دانشجو اقدام می کنند و از طرف دانشجو درخواست می دهند که مجوزهای لازم را از دولت قبرس دریافت کنند؛ سپس دانشجو می تواند در حیطه کاری کارفرما مشغول به کار شود.
  • اخذ اقامت پس از تحصیل
    اکثر دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های قبرس شمالی 3 ماه پس از اتمام تحصیل کار پیدا کرده و مشغول می شوند.
    در قبرس دانشجو پس از اتمام تحصیل می تواند اقامت پس از تحصیل کسب کند به مدت 3 الی 6 ماه تا در قبرس کار پیدا کند و اقامت خود را تمدید کند.

هزینه ها پس از مهاجرت تحصیلی به قبرس

نام

مبلغ به دلار

خوابگاه دانشجویی (ماهانه) 110 تا 300
اجاره آپارتمان یک خوابه نزدیک مرکز شهر (ماهانه) 340
اجاره آپارتمان یک خوابه دور از مرکز شهر (ماهانه) 270
حداقل اجاره آپارتمان یک خوابه (ماهانه) 210
اجاره خانه دانشجویی مشترک (ماهانه) 100 تا 150
هزینه تسهیلات، قبض آب، برق و… (ماهانه) 90
اینترنت پر سرعت (سرعت 60mbps) (ماهانه) 23
حمل و نقل (ماهانه) 42
یک خودرو نرمال و خوب 16000
1 لیتر بنزین 1.21
1 وعده غذای فست فود 7
هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر 1.02

در آخر برای مهاجرت کردن به کشور جدید، از هر طریقی نیازمند تحقیق و بررسی کامل و دقیق است. شما باید مقصد و روشی را انتخاب کنید که به شرایط شما نزدیک باشد و حداقل خواسته های شما را ارضا کند. شما با انتخاب کشور قبرس برای مهاجرت از طریق تحصیل با مزایایی همچون هزینه تحصیل مقرون به صرفه، کیفیت بالای آموزش و دانشگاه های معتبر، بورسیه های تحصیلی قبرس شمالی، مدرک زبان بین المللی، تنوع فرهنگی، فرهنگ نزدیک به ایرانیان و بیمه درمانی طی تحصیل در قبرس شمالی؛ مواجه خواهید بود. اما سوی دیگر مسائلی مانند کشور قبرس کوچک است، کم بودن شغل در حوزه کارهای تخصصی، نژاد پرستی و تبعیض، سفر به سایر کشور های اروپایی سخت خواهد بود؛ رو به رو شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا