مهاجرتمهاجرت به گرجستان

هزینه مهاجرت به گرجستان (هزینه اقامت در گرجستان در 1403)

گرجستان می تواند کشوری خوب برای مهاجرت باشد، زیرا این کشور که در غرب آسیا و شرق اروپا واقع شده است، کشوری زیبا و سرسبز است و به یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران و مهاجران تبدیل شده است. گرجستان با ارمنستان،آذربایجان، ترکیه و روسیه همسایه است. سفر به این کشور از ایران حدود یک تا یک ساعت و نیم زمان میبرد و همین موضوع باعث پایین آمدن هزینه های رفت و آمد می شود. به دلیل فاصله هم با روسیه و مسائل تاریخی بسیاری از مردم به زبان روسی مسلط هستند، در عین حال تعداد زیادی از مردم به زبان انگلیسی هم تسلط دارند پس ارتباط برقرار کردن با آنها آسان تر می شود.

گرجستان دارای آب و هوای خنک و مردمی مهربان و خونگرم است. به طور کلی گرجستان کاملا اروپایی محسوب نمی شود اما قوانین حاکم بر آن اروپایی است و شباهت زیادی به اروپا دارد. این کشور تحت پوشش آمریکا و اروپاست، به همین دلیل از شرایط اقتصاد نسبتا خوبی برخوردار است. امروزه گرجستان یکی از اعضای ناظر اتحادیه اروپا و ناتو است، و این نکته باعث جلب توجه مهاجران شده است؛ زیرا با دریافت پاسپورت این کشور به راحتی می توانید به کشورهای حوزه شینگن سفر کنید بدون نیاز به ویزا!

زبان رسمی این کشور گرجی است. شما برای دریافت اقامت باید حداقل 6 سال و برای دریافت شهروندی گرجستان حداقل 5 سال به طور قانونی و بدون وقفه در این کشور اقامت داشته باشید.

گرجستان دارای ویژگی هایی مانند ویزا و قوانین مهاجرتی دوستانه، مناظر طبیعی و زیبا، تاریخ و فرهنگ، زندگی مقرون به صرفه، فرصت های شغلی، اقتصاد و تجارت خوب، زندگی شهری و جوان و سیستم آموزشی خوب است. این ویژگی ها می توانند توجه افرادی که تمایل زیادی به مهاجرت دارند، مخصوصا به کشورهای اروپایی را به سمت خود جلب کند و به یکی مقاصد جذاب تبدیل شود.

هزینه های مهاجرت به این کشور به ویزای مورد نظر، منطقه مقصد، و نیازهای شخصی شما بستگی دارد، پس در این مقاله هزینه های اساسی مهاجرت به گرجستان را باهم بررسی می کنیم.

مهاجرت به گرجستان
مهاجرت به گرجستان

هزینه اقامت گرجستان به پول ایران

قبل از شروع انجام مراحل مهاجرت به خاطر داشته باشید که باید شرایطی که به نوع مهاجرت شما بستگی دارد را دارا باشید. به طور کلی باید حداقل تمکن مالی سفارت گرجستان را داشته باشید، مدارکتان را توجه به روشی که برای مهاجرت انتخاب کرده اید تکمیل کنید و سابقه کیفری نداشته باشید و…

مهاجرت تحصیلی به گرجستان

گرجستان هم مانند بسیاری از کشورها در طی سالهای اخیر پیشرفت های چشمگیری در سیستم آموزشی خود داشته است، این کشور به دلیل نزدیک بودن به ایران، نیمه اروپایی بودن و هزینه های پایین مورد توجه خیلی از خانواده هایی که به دلیل نگرانی راه و هزینه برای فرستادن فرزندانشان به خارج شک داشتند، قرار گرفته است.

زبان آموزش در این کشور گرجی است، پس برای ارتباط راحت تر با بقیه بهتر از این زبان را یاد گرفته باشید. اما این امکان وجود دارد که در حین تحصیل زبان های دیگری مانند روسی، آلمانی و انگلیسی را بیاموزید.

هزینه شهریه مدارس در گرجستان

تعداد خانواده های ایرانی که در گرجستان زندگی کنند محدود است، به همین دلیل در تعداد محدودی از شهرهای این کشور مدرسه ایرانی وجود دارد. یکی از مشهور ترین مدارس ایرانی در گرجستان مجتمع آموزشی فردوسی، واقع در تفلیس است؛ این مدرسه زیر نظر سفارت ایران اداره می شود و از مقطع اول دبستان تا کلاس دوازدهم متوسطه دوم را دارا می باشد. این مدرسه دانش آموزان را تحت نظام آموزش گرجستان و با فرهنگ ایرانی تعلیم می دهد، این سبک یکی از خواسته های پر تکرار توسط خانواده های ایرانی است که توسط این مدرسه ارائه می شود. ممکن است مدارس دیگری در سایر شهرهای گرجستان باشند اما زیاد معروف نیستند.

هزینه شهریه مجتمع آموزشی فردوسی که به صورت علل حساب دریافت می شود:

  • ابتدایی 550 دلار
  • متوسطه اول 750 دلار
  • متوسطه دوم 950 دلار

معمولا هر کشوری که در آن سفارت خانه ایران وجود داشته باشد مدارس ایرانی نیز وجود دارند، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سفارت خانه کشوری که در آن زندگی می کنید یا میخواهید به آن مهاجرت کنید مراجعه کنید.

  • متوسط شهریه دبستان خصوصی 9,014 دلار در سال
  • متوسط شهریه دبیرستان خصوصی 11,272 دلار در سال
  • متوسط شهریه مدارس خصوصی حدودا 10,411 دلار در سال

شرایط دانشگاه و اقامت تحصیلی در گرجستان

کارشناسی

برای تحصیل در این مقطع شما به مدارک 12 ساله تحصیل خود نیاز دارید، دوره تحصیل 3تا4 سال، حضوری و تمام وقت است. در صورتی که در رشته های فنی و حرفه ای تحصیل کرده اید مدرک 11 ساله تحصیلی دارید پس باید در ایران کاردانی خود را بگیرید و بعد برای مهاجرت اقدام کنید.

محدودیتی در انتخاب رشته برای شما وجود ندارد، اما اگر شما قصد دارید پس از تحصیل به ایران برگردید باید در دانشگاهی تحصیل کنید که مورد تایید وزارت علوم ایران است، در غیر این صورت باید وقت و هزینه زیادی را صرف معادل سازی مدرک خود بکنید.

زبان آموزش گرجی است، البته در برخی دانشگاه ها زبان انگلیسی نیز تدریس می شود اما به طور کلی تسلط به زبان گرجی امکان ارتباط برقرار کردن،پیدا کردن کار و دریافت اقامت دائم را آسان تر می کند.

هزینه های تحصیل مقطع کارشناسی در گرجستان

  • هزینه ها بین 1500 تا 3000 دلار در سال.

کارشناسی ارشد

این مقطع آخرین مقطعی است که می توانید در گرجستان تحصیل کنید، به جز رشته های زبان و ادبیات گرجی، البته اگر قصد دارید پس از اتمام تحصیل به ایران باز گردید. دوره ارشد 2سال است اما ممکن است بخاطر ارائه پایان نامه یک یا دو ترم بیشتر طول بکشد. این دوره به زبان های گرجی و انگلیسی ارائه می شود و در برخی از دانشگاه ها میتوانید به زبان روسی نیز تحصیل کنید.

در صورت داشتن رزومه تحصیلی، نمرات بالا و سوابق درخشان علمی می توانید در مقطع کارشناسی ارشد گرجستان تحصیل کنید.

هزینه های تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان

  • هزینه ها حدود 4500 دلار در سال است.

دکتری

اگر قصد دارید پس از پایان تحصیل به ایران باز گردید، ترجیحا کشور های دیگر با دانشگاه هایی که در لیست وزارت علوم جایگاه خوبی دارند را انتخاب کنید. زیرا دانشگاه های گرجستان جایگاه خوبی در لیست وزارت علوم ندارند و این باعث می شود شما وقت و هزینه زیادی را صرف معادل سازی مدرک خود بکنید.

اما اگر برنامه هایی دیگر مثل اقامت در گرجستان یا مهاجرت به کشورهای دیگر را دارید دانشگاه های این کشور می توانند گزینه ی خوبی باشند، زیرا طرح های پژوهشی خوبی ارائه می دهند و با تعداد زیادی از موسسات آموزشی در دنیا همکاری دارد، پس می تواند فرصت هایی برای شما مهیا کند تا جایگاه خوبی برای خود ایجاد کنید.

بهترین دانشگاه های گرجستان:

  • دانشگاه ایوان جاواخیشویلی تفلیس (Ivane Javakhishvili Tbilisi State University)
  • دانشگاه فنی گرجستان (Georgian Technical University)
  • دانشگاه گرجستان (University of Georgia)

مشاغل پر درآمد  در گرجستان:

  1. بهداشت دهان و دندان: 67,600 دلار در سال
  2. معاون حقوقی: 51,200 دلار در سال
  3. فناور رادیولوژی: 50,400 دلار در سال
  4. پرستار: 61,600 دلار در سال

مهاجرت کاری به کشور گرجستان

در این روش شما ابتدا بدون ویزا به گرجستان سفر میکنید تا کار پیدا کنید، شما باید توانایی های زیاد و خاصی داشته باشید تا کار پیدا کنید، بعد از پیدا کردن کار و بستن قرارداد اقامت شما تا یک سال در این کشور تضمین شده است اما حتما باید برای ویزای کار اقدام کنید زیرا با سایر ویزاهای کوتاه مدت یا توریستی نمی توانید کار کنید.

پس از اینکه در گرجستان کار پیدا کردید باید به آژانس توسعه خدمات عمومی گرجستان مراجعه کنید برای دریافت مجوز اقامت خود، شما میتوانید برای همسر و فرزندان خود هم اقامت بگیرید که در طی مراحل استخدام کنار شما باشند، این مجوز تا یک سال اعتبار دارد و تا 5 سال قابل تمدید است.

یک روش دیگر که کمی راحت تر اما هزینه برتر است ثبت شرکت است! اگر شما شرکتی در گرجستان ثبت کنید یا کسب و کاری ایجاد کنید می توانید اقامت و ویزای کار را دریافت کنید، ولی این روش به سرمایه زیادی نیاز دارد!

مشاغل پردرآمد فنی در گرجستان:

  1. تکنسین برق: 45,150 دلار در سال
  2. لوله کش: 44,410 دلار در سال
  3. املاک و مستغلات و مدیران مرتبط با جامعه: 72,480 دلار در سال
  4. سرپرست کارکنان پشتیبانی اداری: 55,490 دلار در سال

مهاجرت به گرجستان از طریق سرمایه گذاری

در این روش دولت گرجستان اجازه اقامت بلند مدت یا کوتاه مدت را با توجه به نوع سرمایه گذاری صادر می کند، درصورتی که متقاضیان در مشاغل محلی یا خرید املاک از 100000 تا 300000 دلار در این کشور سرمایه گذاری کنند.

در ادامه به 3 روش مهاجرت از طریق سرمایه گذاری میپردازیم:

  • خرید ملک: این روش یکی از بی دردسرترین و محبوب ترین روش ها است، شما با هزینه 30000 تا 35000 دلار یک ملک در گرجستان میخرید، سپس اقامت موقت این کشور را برای یک سال دریافت میکنید، سپس این اقامت را تا 6 سال می توانید تمدید کنید و در انتها درخواست اقامت دائم میکنید.
  • ثبت شرکت: این روش هم برای کاریابی هم سرمایه گذاری قابل استفاده است. شما باید شرکتی که ایجاد میکنید را به شکل محدود، سهامی عام و سهامی خاص ثبت کنید. اقتصاد گرجستان رو به رشد است، پس این روش میتواند تضمینی باشد و برای شما زندگی ای خوب بسازد.
  • خرید اوراق قرضه: در این روش باید سرمایه خود را به گرجستان منتقل کنید و اوراق قرضه بخرید، این اوراق در شهرداری و مدیریت شهری سرمایه گذاری می شوند. شما می توانید با این اوراق و مدارک برای اقامت دائم اقدام کنید.

اقامت در گرجستان از طریق ازدواج

برای استفاده از این روش شما باید با یک شخص گرجی (حتما باید تبعه گرجستان باشد نه دارای اقامت دائم) ازدواج کنید. این روش ساده و سریع است، 3 سال پس از ازدواج در صورتی که تایید شود زندگی شما استوار، بدون مشکل و با عشق و علاقه است به شما اقامت دائم می دهند. شما میتوانید برای فرزندان زیر 18 سال خود نیز درخواست اقامت دهید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اقامت:

  • سند ازدواج
  • تکمیل فرم درخواست اقامت گرجستان از طریق ازدواج
  • حضور 2 طرف ازدواج به همراه اصل پاسپورت و ترجمه آن به زبان گرجی
  • اثبات تمکن مالی

باید به این نکته توجه داشته باشید که ازدواج مجدد در صورتی که همسر فرد در قید حیات باشد در گرجستان جرم محسوب می شود!

هزینه زندگی در گرجستان پس از مهاجرت

هزینه های زندگی در گرجستان نسبت به سایر کشورها خیلی بالا نیست (مخارج عادی 27% گران تر از ایران و اجاره منازل 47% گران تر از ایران است)، با این حال بدون توجه به روش مهاجرت اشخاص نیاز به تامین مخارج زندگی خود دارند.

در این بخش هزینه ها بخش های ضروری زندگی را برای شما ذکر کرده ایم:

  • آپارتمان یک خوابه مرکز شهر: 292 یورو
  • آپارتمان سه خوابه مرکز شهر: 562 یورو
  • آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر: 187 یورو
  • آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر: 369 یورو
  • یک کیلوگرم برنج: 1.02 یورو
  • 12 عدد تخم مرغ: 1.18 یورو
  • بلیط یک طرفه مترو: 0.14 یورو
  • بلیط ماهانه مترو: 8.6 یورو
  • یک وعده غذا در رستوران: 4.65 یورو
  • سه وعده غذا دو نفره در رستوران: 18.7 یورو
  • یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه: 0.07 یورو
  • اینترنت پر سرعت ماهانه: 13.4 یورو
  • یک لیتر گازوئیل: 0.47 یورو
  • نان 500 گرمی: 0.7 یورو
  • یک کیلوگرم مرغ: 6.64 یورو
  • یک کیلوگرم گوشت: 9.95 یورو

و در آخر برای داشتن زندگی جدید و بهتر در محیطی جدید شما هزینه و وقت زیادی را صرف خواهید کرد، پس با داشتن آگاهی کامل از شرایط کشوری که آن را به عنوان مقصد انتخاب کرده اید می توانید تا حدودی خود را برای مسائلی که با آن قرار است مواجه شوید آماده خواهید کرد. گرجستان کشوری با هزینه های زندگی پایین، نزدیکی مسافت آن به ایران و ارائه برنامه های مهاجرتی مختلف را به عنوان مزایا دارا می باشد؛ اما با نگاهی بی طرفانه و دقیق باید معایب آن همچون اقتصاد ضعیف، ریسک بالای افتتاح حساب برای ایرانیان، ناتوان بودن در جذب سرمایه گذار خارجی، رایج نبودن زبان انگلیسی در میان مردم ، هماهنگ نبودن سطح کیفی زندگی با استاندارد جهانی و… را در نظر بگیرید.

لطفا سوالات و تجربیات خود در زمینه مهاجرت به کشور گرجستان در در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا