رپورتاژ

معرفی بهترین راه های تحصیل پزشکی در چین

در بین مقاصد مختلف مهاجرت تحصیلی، کشور چین یکی از گزینه‌های ایده‌آل محسوب می‌شود. تحصیل در چین ازنظر جنبه اقتصادی و هزینه‌ها به‌صرفه است و به‌دلیل اعتبار دانشگاه‌ها و مدرک تحصیلی، امتیازات زیادی برای دانشجویان فراهم می‌کند. تقریبا تمام رشته‌های تحصیلی در دانشگاه های چین تدریس می‌شوند و دانشجویان بین‌المللی را نیز پذیرش می‌کنند که در میان آن‌ها برخی رشته‌ها مانند پزشکی پرمتقاضی‌تر هستند. همه‌ساله افراد زیادی برای تحصیل پزشکی در چین ازطریق روش‌های مختلف درخواست می‌دهند که در این مطلب قصد صحبت درمورد آن‌ها را داریم. با ما همراه باشید.

معرفی بهترین راه های تحصیل پزشکی در چین

روش‌های تحصیل پزشکی در چین

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های چین که رشته پزشکی را انتخاب می‌کنند، به چند روش مختلف امکان انجام این کار را دارند؛ این روش‌ها عبارت‌اند از:

اقدام ازطریق ویزای دانش‌آموزی

افرادی که کمتر از 18 سال سن داشته و برای تحصیل در دبیرستان‌ها و دوره‌های پیش از دانشگاه‌ به چین مهاجرت می‌کنند، این امکان را دارند که بعد از پایان دوران تحصیل، برای ورود به یکی از دانشگاه ‌های چین درخواست دهند. درصورتی‌که فرد با ویزای دانش‌آموزی به‌ چین سفر کرده باشد، علاوه‌بر ارائه پذیرش برای ورود به دانشگاه باید ویزای خود را به ویزای دانشجویی نیز تبدیل کند. تحصیل در دبیرستان‌های چین، شرایط پذیرش در دانشگاه‌های این کشور را ساده‌تر می‌کند اما در شرایط عمومی انجام این کار مانند پرداخت شهریه و … تاثیری ندارد.

اقدام ازطریق ویزای دانشجویی

روش دیگر تحصیل پزشکی در چین، اقدام ازطریق ویزای دانشجویی است. این روش مناسب افرادی است که مدرک دیپلم خود را از ایران و دیگر کشورها دریافت کرده‌اند و قصد ادامه تحصیل در کشور چین را دارند. برای این منظور، ابتدا باید پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه‌های چین که رشته پزشکی در آن‌ها تدریس می‌شود را دریافت کرد و بعد از آماده‌کردن مدارک موردنیاز، برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام نمود. پس از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی، مجوز اقامت در چین برای دانشجو صادر می‌شود و امکان سفر به چین را خواهد داشت.

در اینجا، باید به یک نکته دقت داشته باشید که اگر دانش‌آموز چین هستید و اقامت دائم این کشور را در اختیار دارید، یکی از شهروندان چین محسوب می‌شوید و شرایط تحصیل در دانشگاه‌های چین برای شما، مانند دیگر شهروندان است. اقامت دائم، فرصت تحصیل رایگان در چین را فراهم می‌کند که در این صورت باید در آزمون اولیه ورود به دانشگاه شرکت کنید. این آزمون که گائوکائو نام دارد، آزمونی شبیه به کنکور است که براساس نتایج آن، مجوز تحصیل رایگان در یک رشته یا دانشگاه خاص به دانش‌آموزان داده می‌شود.

ساختار رشته پزشکی در چین

برای هر رشته در نظام آموزشی چین، یک یا چند برنامه درسی وجود دارد که تمام دانشگاه‌های ارائه‌دهنده آن رشته، موظف به پیروی از این برنامه‌ها هستند. برای رشته پزشکی نیز برنامه‌های درسی مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها MBBS است. بیشتر دانشگاه‌های پزشکی در چین از این برنامه 6ساله برای تدریس این رشته پیروی می‌کنند. مطابق این برنامه در 5 سال اول تحصیل، دانشجویان به‌صورت تئوری و آزمایشگاهی دروس رشته پزشکی را آموزش دیده و دانش جامعی درمورد این رشته به‌دست می‌آورند. پس از آن، چیزی حدود 1 سال، صرف کارآموزی در بیمارستان می‌شود تا دانش تئوری به عملی تبدیل شده و مهارت‌های بالینی دانشجویان تقویت شود.

در پایان سال ششم و با اتمام کارورزی بیمارستان، دانشجویان مهارت کافی برای کار در این رشته را پیدا می‌کنند. پس از کسب مدرک فارغ‌التحصیلی، امکان کار در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مراکز بهداشت و … برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌شود. پزشکانی که قصد کار در چین را داشته و ازطریق ویزای تحصیلی، مدرک پزشکی این کشور را دریافت کرده‌اند، باید ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنند، در غیر این صورت، امکان کار و زندگی در چین را نخواهند داشت.

معرفی بهترین راه های تحصیل پزشکی در چین

شرایط تحصیل پزشکی در چین

مهم‌ترین مزیت تحصیل پزشکی در کشور چین، عدم نیاز به شرکت در آزمون ورودی برای دانشجویان بین‌المللی است. هرچند در بعضی دانشگاه‌ها یک آزمون تعیین سطح اولیه از دانشجویان گرفته می‌شود، اما متقاضیان ورود به دانشگاه ‌های چین که تابعیت این کشور را نداشته و ملزم به پرداخت شهریه باشند، نیازی به شرکت در آزمون نخواهند داشت. البته تحصیل در چین هم مانند دیگر کشورهای دنیا، شرایطی دارد. برای مثال، سوابق تحصیلی یکی از معیارهای مهم برای پذیرش در دانشگاه‌های کشور چین است.

دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاهی چین را داشته باشند، ابتدا باید مدرک دبیرستان را دریافت کرده و دیپلم گرفته باشند. برای تحصیل در هر رشته تحصیلی، نمرات برخی دروس حائز اهمیت است که درمورد رشته پزشکی، نمرات دروس فیزیک، ریاضی، شیمی و زیست‌شناسی، اهمیت زیادی داشته و باید حداقل 80 درصد نمره قبولی این دروس را دریافت کرده باشید.

همچنین، برای تحصیل پزشکی در چین، شرط سنی هم وجود دارد و متقاضیان تحصیل نباید کمتر از 18 سال یا بیشتر از 30 سال سن داشته باشند. البته در موارد خاص امکان تغییر در شرایط اولیه وجود دارد. برای مثال، درمورد دانشجویان نخبه‌ای که با نمرات بالا قصد ادامه تحصیل در چین را داشته باشند، امکان حذف شرط سنی وجود دارد. برای کسب اطلاعات دقیق درمورد شرایط تحصیل در چین و امکان تغییر یا عدم تغییر در آن‌ها، بهتر است با یک کارشناس امور مهاجرتی مشورت داشته باشید.

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های چین

برای تحصیل پزشکی در چین و طی‌کردن مراحل لازم جهت انجام این کار، باید مدارکی را به‌ دانشگاه و سفارت این کشور ارائه کرد. مدارک لازم برای تحصیل پزشکی بسته به روش انتخابی برای تحصیل در چین متفاوت هستند؛ بااین‌حال، برخی موارد که در ادامه خواهیم گفت، جزو مدارک ضروری و مشترک در تمام روش‌های مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شوند.

  • ترازنامه: این مدرک به‌منظور پذیرش و اپلای در دانشگاه های چین موردنیاز است. ترازنامه و هر مدرک تحصیلی دیگری که مربوط به دوره‌های قبلی متقاضی باشد، در این مرحله باید به دانشگاه موردنظر ارائه شود.
  • رزومه: تمام متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی کشور چین باید رزومه خود را به دانشگاه موردنظر ارائه کنند تا بعد از بررسی، پذیرش آن‌ها موردقبول واقع شده یا رد شود. رزومه شما شامل اطلاعات تحصیلی، کاری و تجربیاتی است که در زمینه رشته موردنظر کسب کرده‌اید.
  • پذیرش: برای دریافت ویزای تحصیلی، پذیرش یکی از دانشگاه های چین نیز موردنیاز است. پذیرش تحصیلی بعد از قبولی در آزمون‌ها، بررسی مدارک و شرایط متقاضی صادر می‌شود.
  • توصیه‌‌نامه و انگیزه‌نامه: از دیگر مدارکی که شانس پذیرش جهت تحصیل در چین را افزایش می‌دهند، توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه است. انگیزه‌نامه، هدف متقاضی از سفر به چین را مشخص می‌کند و در آن از دلایل فرد برای تحصیل در چین صحبت می‌شود؛ همچنین، توصیه‌نامه یک نامه یا گواهی است که توسط اساتید مجرب طرح شده و در آن به توانمندی‌های دانشجو اشاره می‌شود.
  • نمرات آزمون زبان: دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی در چین باید نمرات زبان خود را نیز به دانشگاه‌ها و سفارت این کشور ارائه کنند. برای تحصیل در این رشته، نمرات آزمون‌های IELTS یا TOFEL موردنیاز است.
  • گواهی سلامت: ارائه گواهی سلامت از یک مرکز پزشکی معتبر الزامی است.
  • پاسپورت معتبر: پاسپورتی که حداقل شش ماه اعتبار دارد نیز لازم است.
  • عکس پرسنلی: چندین عکس پرسنلی با مشخصات استاندارد گذرنامه‌ای نیز موردنیاز است.
  • گواهی تمکن مالی: برای پذیرش در دانشگاه و دریافت ویزای تحصیلی چین، ارائه گواهی تمکن مالی نیز ضرورت دارد.

ذکر یک نکته در اینجا الزامی است که مدارک گفته‌شده باید به‌صورت ترجمه به سفارت چین ارسال شوند و این ترجمه باید رسمی باشد. درواقع، ترجمه باید توسط دارالترجمه‌های رسمی مرتبط با قوه قضاییه انجام شده باشد تا توسط سفارت مورد قبول واقع شود.

معرفی بهترین راه های تحصیل پزشکی در چین

هزینه تحصیلی پزشکی در چین

یکی از دلایل پرمتقاضی بودن تحصیل پزشکی در چین، مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌های انجام این کار است. هزینه تحصیل در این کشور بسته به دانشگاه انتخابی از 16000 تا 60000 یوآن متغیر ست. البته باید این نکته را در نظر گرفت که هزینه گفته‌شده، تنها به تحصیل و شهریه دانشگاه دانشجویان مربوط است و هزینه‌های جانبی مانند اقامت در چین، خوردوخوراک و …، باید به‌صورت مجزا پرداخت شوند.

بااین‌حال، می‌توان گفت که مجموع هزینه‌های تحصیل در چین، یعنی شهریه و هزینه‌های جانبی، نسبت به بسیاری از کشورها مناسب‌تر بوده و با رعایت برخی نکات می‌توان آن را تا حد زیادی کاهش داد. برای مثال، با انتخاب خوابگاه دانشجویی به‌جای اقامت در خانه‌های شخصی می‌توان هزینه اقامت را تا حد زیادی کاهش داد و این موضوع باعث کاهش هزینه‌های کلی زندگی در چین در طول مدت تحصیل می‌شود.

سخن پایانی درمورد تحصیل پزشکی در چین

همه‌ساله افراد زیادی برای تحصیل پزشکی در چین اقدام می‌کنند. یکی از دلایل تقاضای بالای تحصیل در این کشور، هزینه‌های مناسب آن است که با انتخاب‌های منطقی مانند خوابگاه یا دریافت بورسیه و وام دانشجویی، کمتر نیز می‌شود؛ اما علت اصلی، اعتبار بالای دانشگاه‌های چین و مدرکی است که از آن‌ها دریافت می‌شود. بیشتر دانشگاه‌های چین در رنکینگ جهانی دانشگاه‌ها از رتبه و جایگاه خوبی برخوردار هستند و 26 دانشگاه برتر پزشکی این کشور، همگی در لیست 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. برای اطلاع از چگونگی تحصیل در چین و فراهم‌کردن شرایط انجام این کار، بهتر است از راهنمایی‌های کارشناسان امور مهاجرت کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا