مهاجرتمهاجرت به آلماننکات کاربردی برای مهاجرت

جدید ترین تغییرات در قوانین مهاجرت به آلمان در 2024

با توجه به کمبود نیروی کار در اروپا، دولت آلمان در سال 2023 قوانینی را برای مهاجرت آسان تر نیروی کار ماهر خارجی به آلمان وضع و در مرحله اجرا گذاشت.
این قوانین در سال 2024 اجرایی و اعمال شدند.
با توجه به قوانین جدید و تغییر قوانین پیشین مهاجرت کاری به آلمان بسیار آسان تر شده و نیروی کار ماهر می توانید به راحتی اقامت آلمان و کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت کند.
با اعمال قوانین جدید مهاجرت آلمان فرصت های شغلی فراوانی ایجاد شده، مهاجرین راحت تر می توانند با جامعه آلمان ترکیب شوند، راحت تر می توان اقامت آلمان را دریافت کرد، و… که مزایای غیر قابل انکاری هستند.

قوانین جدید مهاجرت نیروی کار ماهر

• حذف بررسی اولویت بازار کار، در این قانون دیگر نیازی نیست که کارفرمایان اثبات کنند نیروی کار مورد نظر در آلمان و اروپا وجود نداشته در نتیجه نیروی کار خارجی را استخدام کرده اند. در این قانون کارفرمایان می توانند بدون محدودیت برای نیروی کار خارجی جاب آفر صادر کنند.

• کارت شانس، کارت شانس برای کارجویانی صادر می شود که مهارت خاص و کارآمدی دارند اما موفق نشده اند کارفرما پیدا کنند، در نتیجه با دریافت این کارت می توانند تا یک سال در آلمان اقامت داشته باشند و کار پیدا کنند.

• در مهاجرت نیروی کار ماهر، حوزه کاری نیروی کار ماهر به مشاغلی که در آنها نیروی کار کم است محدود نمی شود.

• در استخدام نیروی کار ماهر دیگر شرط ارتباط مدرک تحصیلی با حرفه و شغل مورد نظر برقرار نیست و نیروی کار با داشتن مهارت کافی و سایر شرایط لازم می تواند مهاجرت کاری به آلمان داشته باشد.

• در استخدام رانندگان حرفه ای دیگر نیازی به دانش زبان و تسلط کامل به زبان آلمانی، صلاحیت های اولیه و داشتن گواهینامه رانندگی اتحادیه اروپا وجود ندارد و مهاجرت رانندگان حرفه ای آسان تر شده است.

قوانین جدید اعطا کارت آبی

از دیگر قوانین مهاجرت آلمان که تغییر کرده است شرایط دریافت کارت آبی می باشد. یکی از این تغییرات در میزان حقوق تعیین شده برای اعطا کارت آبی به نیروی کار می باشد.

  • مشاغل معمولی حداقل حقوق باید 50% از سقف ارزیابی سهم سالانه بیمه بازنشستگی را داشته باشند که سالانه حدود 45000 یورو تخمین زده شده است.
  • مشاغل تنگنا، این دسته مشاغلی هستند که با کمبود نیروی کار مواجه شده اند. در این نوع مشاغل باید حداقل حقوق 47% از سقف ارزیابی بیمه بازنشستگی را داشته باشند که حدود 41000 یورو در سال تخمین زده شده است.

در ادامه برخی از مشاغل که شامل توسعه ارائه کارت آبی اتحادیه اروپا شده اند را معرفی می کنیم:

  • متخصصان فناوری اطلاعات که دارای مدرک تحصیلی نیستند اما می توانند اثبات کنند که در حوزه مورد نظر حداقل 3 سال سابقه کاری دارند و حداقل حقوق 45.3% از سقف ارزیابی بیمه بازنشستگی را سالانه دریافت می کنند، می توانند کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت کنند.
  • تازه واردان به بازار کار معمولا دانشجویانی هستند که در 3 سال گذشته فارغ التحصیل شده اند و در مشاغل معمولی یا در تنگنا در حال کار کردن هستند و حداقل حقوق 45.3% از سقف ارزیابی بیمه بازنشستگی دریافت می کنند، و می توانند برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا نیز اقدام کنند.
  • از سویی لیست مشاغل مواجه با کمبود نیروی کار که می توانند کارت اتحادیه اروپا را دریافت کنند به شدت افزایش یافته است که شامل برخی مشاغل مانند دامپزشکان، دندانپزشکان، مدیران تولید، معلمان، مدیران ساخت و ساز یا تولید، متخصصین پرستاری، و….

قوانین جدید تابعیت آلمان

♦ در قوانین جدید آلمان برای دریافت تابعیت این کشور دیگر نیازی نیست که حدود 8 سال در این کشور زندگی کرده باشید، 8 سال اقامت لازم به 5 سال کاهش پیدا کرده است.

♦ افرادی که طی سال های قبلی به عنوان نیروی کار ماهر به آلمان مهاجرت کرده اند دیگر نیازی به اثبات مهارت زبان آلمانی یا شرکت در آزمون شهروندی ندارد و می توانند تابعیت آلمان را دریافت کنند.

♦ در زمان دریافت تابعیت آلمان نیازی نیست که تابعیت اولیه خود را لغو کنید.

♦ کودکی که والدین غیر آلمانی دارد، در صورتی که یکی از والدین بیش از 5 سال در آلمان اقامت نامحدود داشته باشد به طور خودکار تابعیت آلمانی دریافت می کند.

با توجه به قوانین جدید و تغییر در برخی از قوانین موجود، مهاجرت نیروی کار ماهر به آلمان بسیار آسان تر شده و با توجه به موقعیت بسیار خوب آلمان می تواند یک موقعیت جذاب و بی سابقه برای مهاجرت نیروی کار بین المللی به این کشور محبوب اروپایی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا