مهاجرتمهاجرت به استرالیا

مهاجرت به استرالیا برای افغان ها

مهاجرت اتباع افغان به استرالیا کمی سخت تر از سایر تبعه ها می باشد، که قبل از اقدام به مهاجرت باید حتما جمع آوری اطلاعات لازم جهت آغاز پروسه مهاجرت انجام شود. احتمال رد شدن درخواست ویزا بیشتر از احتمال قبولی آن می باشد، از این رو باید با دقت خیلی بالاتری در این مسیر قدم برداشت.

از سوی دیگر مسئله پناهندگی خود دارای پروسه بسیار سخت و قوانین سختگیرانه ای می باشد که خیلی از افرادی که در کشور خود دچار مشکل شده اند و تصمیم به دریافت پناهندگی استرالیا گرفته اند، ممکن است از آن آگاه نباشند. برای اینکه شانس قبولی درخواست پناهندگی بالا برود باید درباره آن مطالعات کافی صورت بگیرد.

استرالیا از کشورهای انگلیسی زبان مهاجرپذیر است که از نظر اقتصادی دارای موقعیت خود، نرخ بیکاری پایین و شرایط اجتماعی مناسب می باشد که مورد توجه متقاضیان مهاجرت و پناهندگی می باشد.

مهاجرت به استرالیا برای افغان ها

مهاجرت افغان ها به استرالیا از طریق تحصیل

افغانستان جزء مللی نیست که مردم آن اجازه داشته باشند بدون ویزا وارد استرالیا شوند، دانشجویان باید پس از پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود ویزای تحصیلی کسب کنند.

برای تمدید ویزای تحصیلی باید پس از فارغ التحصیلی و پیش از اتمام انقضا ویزا فعلی باید دانشجو مشغول به کار شود، خوشبختانه به دلیل حجم زیاد مهاجرینی که وارد این کشور می شود کارفرمایان هنگام استخدام نیروی جدید مسائل نژادپرستانه را در نظر نمی گیرند، همراه با اینکه نرخ بیکاری در این کشور حدود 5% میباشد پیدا کردن کار کمی آسان تر است.

تحصیل در استرالیا رایگان نیست و هزینه ها بالا هستند. در ادامه هزینه شهریه سالانه مقاطع تحصیلی مختلف را بررسی می کنیم:

  • کارشناسی: 30480 الی 31596 دلار استرالیا
  • کارشناسی ارشد: 20000 الی 37000 دلار استرالیا
  • دکتری: 14000 الی 37000 دلار استرالیا

مهاجرت افغان ها به استرالیا از طریق کار

از طریق برنامه کارگر ماهر (Skilled worker) اتباع افغانستان می توانند اقامت دائم استرالیا را کسب کنند، این برنامه به دلیل اینکه از ابتدا به شخص اقامت دائم استرالیا را می دهد بسیار پرطرفدار است، در نتیجه اخذ آن سخت تر و رقابتی تر است. این برنامه امتیاز بندی دارد و با کسب امتیاز کافی می توان آن را کسب کرد و با توجه به بالا بودن رقابت کسب امتیاز بیشتر شانس قبولی در این برنامه را افزایش می دهد. این برنامه دارای انواع مختلفی است از جمله subclass 190، subclass 189، subclass 489 که هر کدام امتیاز بندی و ویژگی های خاص به خود را دارد.

مهاجرت افغان ها به استرالیا از طریق ازدواج

با ازدواج با یک فرد استرالیایی می توان اقامت دائم این کشور را کسب کرد، اما باید شرایطی همچون سن بالاتر از 18، زوجین در طی چند سال با یکدیگر زندگی کنند و رابطه آنها در وضعیت خوبی باشد. اینکه ازدواج به طور رسمی ثبت شده باشد یا نه مسئله مهمی نیست. اما اگر ازدواج صوری باشد جریمه به همراه خواهد داشت. این روش نیز دارای دو ویزا می باشد: subclass 820 و  subclass 801

مهاجرت افغان ها به استرالیا از طریق پناهندگی

کشور استرالیا پناهندگی را به هرکسی اعطا نمی کند، شخص باید شرایط مد نظر این کشور را داشته باشد، به طور کلی متقاضی باید تهدید مالی و جانی شده باشد و در صورت بازگشت به کشور خودش با مشکلات جدی روبرو شود؛ اثبات این شرایط به کشور استرالیا الزامی می باشد.

انواع پناهندگی

  • ویزای Onshore
    مختص افرادی است که درخواست پناهندگی را داخل کشور استرالیا به ثبت رسانده اند.
  • ویزای Offshore
    مختص افرادی است که درخواست پناهندگی را خارج از کشور استرالیا ثبت کرده اند.
  • ویزای بشر دوستانه
    مختص افرادی است که در کشور خود دچار مشکل شده اند و حقوق انسانی آنها نقض شده است و از سوی یک حامی در استرالیا به آنها پیشنهاد پناهنده شدن داده می شود.

برای این ویزاها 4 ساب کلاس به ثبت رسیده است. آشنا شدن با این ساب کلاس ها می تواند به متقاضی برای شرایط پناهندگی در استرالیا اطلاعات بیشتری بدهد، در این صورت متقاضی می تواند شرایط خود با کشور مقصد را بسنجد و بهترین تصمیم را بگیرد:

  1. ویزای پناهندگی ساب کلاس 200
    مختص افرادی است که برای اخذ پناهندگی به سازمان ملل مراجعه کرده اند، در این ساب کلاس پرونده متقاضی ابتدا در سازمان ملل بررسی می شود و سپس در اختیار استرالیا قرار می گیرد
  2. ویزای پناهندگی ساب کلاس 201
    مختص افرادی است که در کشور خود اقدام به دریافت پناهندگی استرالیا کرده اند
  3. ویزای پناهندگی ساب کلاس 203
    مختص افرادی است که شرایط حادی دارند و باید هرچه زودتر کشور مبدا را ترک کنند، به دلیل حاد بودن موقعیت هنگام درخواست این پناهندگی، سرعت اعطا آن سریع تر صورت میگیرد
  4. ویزای پناهندگی ساب کلاس 204
    مختص بانوانی می باشد که در کشور خود سرپرست ندارند و زندگی آنها در خطر می باشد.

شرایط پناهندگی

  • فرد داوطلب مورد تهدید جانی و مالی قرار گرفته باشد
  • حقوق انسانی متقاضی نقض شده باشد و مورد تحقیر و شکنجه واقع شده باشد
  • زنی که در کشور خود حامی ندارد و زندگی اش در خطر است
  • متقاضی که حکم اعدام دارد
  • اگر یکی از اعضا خانواده توانسته باشد پناهندگی را اخذ کند می تواند سایر اعضا خانواده را با خود به کشور استرالیا ببرد
  • متقاضی در کشور خود دچار نقض حقوق انسانی شده و در استرالیا حامی دارد.

سخن پایانی

افغان هایی که موفق به کسب اقامت تحصیلی، کاری و… در استرالیا بشوند می توانند ملک اجاره کنند یا بخرند.

این که کشور استرالیا شرایطی را مهیا کرده که افرادی که واقعا نیاز به حمایت دارند را پشتیبانی می کند، می توان به صورت آنلاین درخواست پناهندگی ثبت کرد و دادن آب و غذا به پناهجویان از مزایا مهاجرت به این کشور می باشد. اما نباید مواردی مانند احتمال خیلی زیاد رد شدن درخواست پناهندگی، مسیر های سخت و ناامن تا ثبت درخواست، زندگی در کمپ ها با شرایطی نا مناسب و اینکه ممکن است شخص پناهجو با رفتارهایی نامناسب از سوی مردم دیگر مواجه شود را نادیده گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا