مهاجرتتجربیات واقعی مهاجرت

مهاجرت به کانادا بهتر است یا آلمان؟

وقتی بحث از مهاجرت باشد، بعضی از کشورها هستند که ناخواسته نام آنها در ذهن افراد نقش می بندد، می توان گفت کانادا و آلمان دو نمونه از آن کشور ها هستند.

از میان کشورهای مهاجر پذیر این دو کشور بسیار محبوبیت دارند، به خصوص بین ایرانیان. هر یک از این دو کشور مزایای فوق العاده ای برای مهاجرین دارد، از جمله نیروی کار و دانشجویان؛ هردو از نظر سهولت پذیرش مهاجر، ارائه ویزا، اخذ اقامت دائم و شهروندی و از همه مهم تر قدرت اقتصادی آنها. استانداردهای زندگی و حقوق شهروندی در هردو کشورهای کانادا و آلمان بسیار مناسب و قابل توجه است.

کانادا در دهه های اخیر از نظر فرهنگ و زیبایی های طبیعی، کیفیت ارائه خدمات در سیستم بهداشتی، سیستم آموزشی استاندارد، بازار کار مناسب و.. نسبت به سایر همسایه های انگلیسی زبان خود پیشرفت های فراوانی داشته است. زندگی در کانادا در بسیاری از موارد شبیه به آلمان مستقر در قاره اروپا است. در میان بسیاری از کشورهای اروپایی آلمان دارای پیشرفت های چشمگیری در رفاه شهروندان، بهداشت عمومی و سطح آموزشی داشته است، درست است که مالیات این کشور نسبتا بالا است اما به همان میزان به مردم خدمات عالی ارائه می شود.

مهاجرت به کانادا بهتر است یا آلمان؟

مقایسه آب و هوای کانادا و آلمان

توجه داشتن به آب و هوای کشور مقصد می تواند یکی از نکات مهم در بحث مهاجرت باشد، آب و هوا می تواند تاثیرات بسیاری در برخی بیماری ها و پوست اشخاص مختلف داشته باشد.

در کانادا بالاترین دمای روز در جولای با میانگین 22.5 درجه سانتیگراد، سردترین در ماه ژانویه با میانگین -7.7 سانتیگراد، دما در شب در ماه فوریه به -16.6 درجه سانتیگراد کاهش می یابد و گرمترین دما در شب در ماه جولای با میانگین 11.4 سپری می شود.

در آلمان گرمترین روز در ماه جولای با میانگین 24 درجه سانتیگراد، سردترین روز در ماه ژانویه 3.4 درجه سانتیگراد، سردترین شب در ماه ژانویه با میانگین -1.4 و گرمترین شب در ماه جولای با میانگین 13.4 درجه سانتیگراد است.

مقایسه فرهنگ و مذهب و زبان کانادا و آلمان

دین رسمی کشور کانادا مسیحیت است و بیشتر شهروندان این کشور مسیحی هستند، در سال های اخیر که مهاجران زیادی به این کشور مهاجرت کرده اند ادیان دیگری نیز وارد کانادا شده است، مانند ایرانیانی که به کانادا رفتند و مسلمان هستند؛

در کانادا ادب و احترام حرف اول را می زند، برای مثال تا طرف مقابل به شما اجازه نداده است نمی توانید اسم کوچک او را صدا بزنید یا باید از پیشوند آقا یا خانم استفاده کنید، مردم کانادا خون گرم هستند و سعی می کنند به مهاجرین کمک کنند که زودتر با شرایط این کشور آشنا شوند و عادت کنند؛

زبان فرانسوی و انگلیسی در کانادا رایج است ولی اکثر مردم به زبان انگلیسی مسلط هستند و صحبت می کنند.

مردم کشور آلمان بسیار مهربان تر، مهمان نواز تر و مهاجر پذیر تر از سایر همسایگان خود در قاره اروپا هستند، فرهنگ این کشور با توجه به همسایه بودن با کشورهای اتریش، بلژیک، چک، دانمارک، فرانسه، هلند، سوئیس و لهستان بسیار تحت تاثیر این کشورها قرار گرفته است؛

دین مردم آلمان مسیحیت است اما به دلیل ورود مهاجران زیادی به این کشور اقلیت های دینی دیگری نیز به این کشور وارد شده است؛

زبان مردم این کشور آلمانی است، به غیر از خود کشور آلمان در اتریش و برخی از مناطق دانمارک نیز زبان آلمانی رواج دارد.

مقایسه مهاجرپذیری کانادا و آلمان

می توان گفت هر دو کشور سالانه تعداد زیادی مهاجر می پذیرند. اما در آمار پذیرش پناهنده آنها تفاوت هایی وجود دارد، کانادا سالانه 120,000 و آلمان 25000 پناهنده می پذیرند.

با توجه به کمتر بودن جمعیت کانادا نسبت به آلمان می توان گفت کانادا مهاجر پذیر تر است. ورود مهاجر به خاک آلمان راحت تر از کانادا است اما دریافت اقامت دائم کانادا آسان تر است زیرا کانادا برنامه های بیشتری برای اقامت دائم ارائه داده است.

مقایسه اقتصاد کانادا و آلمان

کانادا جزو 10 کشور برتر تولید کننده در زمینه تولیدی قرار دارد و همین موضوع باعث رونق اقتصادی این کشور شده است. بخش عظیمی از صنعت تولیدی این کشور در استان ها انتاریو و کبک قرار دارد. مهم ترین صنایع تولیدی این کشور در زمینه های غذا، نوشیدنی، کاغذ و محصولات مرتبط با آن، فلزات و مواد شیمیایی است. کانادا سالانه میزبان هزاران گردشگر و توریست از سراسر جهان است. از جاذبه های گردشگری این کشور می توان به جاذبه های طبیعی زیاد و پیست های اسکی اشاره کرد.

اقتصاد آلمان بزرگترین اقتصاد قاره اروپا است! بخش های اقتصادی این کشور در مناطق مختلف آن پراکنده شده است و به صورت واحد در یک منطقه قرار ندارد. 37 شرکت آلمانی در میان 500 شرکت موفق و بزرگ جهان که به تازگی منتشر شده است، وجود دارد، دفتر مرکزی 53 شرکت بزرگ دنیا در این کشور واقع شده است. آلمان ثروتمند ترین کشور قاره اروپا است و بعد از چین و آمریکا بیشترین میلیونر با میزان دارایی خالص بالای 50 میلیون دلار را دارد.

مقایسه کانادا و آلمان از نظر تحصیلی

کانادا همواره یکی از مقاصد پرطرفدار برای افرادی که قصد تحصیل در یک سیستم آموزشی استاندارد که مدرکش اعتبار بالایی دارد، بوده. در کانادا کیفیت زندگی و آموزشی بالا است، زمینه های پژوهش های علمی زیادی دارد و آموزش به زبان انگلیسی است، این موارد برخی از دلیل مشترک بیشتری از دانشجویانی که مقصد مهاجرت خود را کانادا انتخاب کرده اند، است. تحصیل در این کشور فقط برای شهروندان و مقیمان دائم کانادا رایگان است، دانشجویان بین المللی باید هزینه های بالایی را برای دوران تحصیلیشان پرداخت کنند.

آلمان سومین مقصد محبوب جهان و اولین مقصد محبوب اروپا برای دانشجویانی است که تمایل دارند در کشوری پیشرفته تحصیل کنند. شما می توانید در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به طور رایگان تحصیل کنید. آموزش در این کشور به زبان آلمانی است و در مقاطع یا دوره های خاص تحصیل به زبان انگلیسی صورت می پذیرد، تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی است ولی در مقطع کارشناسی ارشد آموزش به زبان انگلیسی است. تحصیل در این کشور مقرون به صرفه تر است، دانشجویان هزینه های املاک و زندگی کمتری خواهند داشت، در صورتی که دانشجویی واجد شرایط باشد می تواند از کمک هزینه های تحصیلی یا تخفیف در شهریه بهره مند شود. کشور آلمان دوره هایی را با نام آوسبیلدونگ ارائه می دهد که مشابه تحصیل فنی و حرفه ای در ایران است، برای ایرانیان استفاده از این دوره تا 27 سالگی مناسب است، تحصیل در این دوره ها رایگان بوده و دانشجو حقوق دریافت می کند.

  • کیفیت آموزش عالی در آلمان به طرز چشمگیری بالاتر از کانادا است،
  • مراکز آموزش عالی در آلمان خدمات خوابگاهی ارائه نمی کنند، ولی در کانادا این موضوع برعکس است.

مقایسه کانادا و آلمان از نظر کاری

شرایط و قوانین کسب و کار در این دو کشور تفاوت های زیادی دارد. فاکتور تعادل بین کار و زندگی در آلمان بسیار بالاتر از کانادا است.

در کانادا دستمزدها هر دو هفته یکبار پرداخت می شوند؛ در سال فقط 10 روز مرخصی می توان داشت؛ در بسیاری از شرکت های کانادایی اضافه کاری موضوعی طبیعی است و از کارمندان توقع می رود کار را به خانواده و تفریح خودشان اولویت دهند، کارفرمایان به راحتی کارمندان را اخراج می کنند، این امر باعث شده امنیت شغلی در این کشور کم باشد مگر اینکه نقش خیلی با ارزشی در سازمانی که در آن مشغول به کار هستند داشته باشند؛ حقوق هر کار بسته به نوع آن کار است، اما به طور تقریبی حقوق یک ماه 4166 دلار کانادا و در سال 50,000 دلار کانادا می باشد. کانادا برای افرادی که قصد مهاجرت کاری به این کشور را دارند برنامه ای تحت عنوان اکسپرس اینتری ارائه داده است، این سیستم سریع، راحت و براساس امتیاز بندی است و به صورت آنلاین کار می کند.

دستمزد در آلمان به صورت ماهانه پرداخت می شود؛ در سال 4 هفته می توان مرخصی داشت؛ کارفرمایان آلمانی بیشترین میزان حقوق، امنیت شغلی و مزایا را برای کارمندان خود در نظر گرفته اند؛ کارمندان آلمانی که شغل تمام وقت دارند باید فقط 35 ساعت در هفته کار کنند؛ میزان حقوق کارمندان در آلمان حدودا 43126 یورو پس از کسر مالیات است؛ از طریق تحصیل در برنامه آوسبیلدونگ دارای مزایای کارآموزی و دریافت حقوق در حین تحصیل است، دانشجو پس از اتمام این دوره می تواند کار تمام وقت پیدا کند و در نهایت اقامت دائم آلمان را کسب کند؛ چند مورد از درآمد کارمندان آلمانی در صنایع مختلف:

  • بدون مهارت و تجربه: نظافتچی، پیشخدمت یا صندوقدار در یک سوپر مارکت به طور میانگین حدود 28700 یورو در سال یا 2300 یورو در ماه درآمد دارد، اکثر مشاغل معمولی و کم مهارت درآمد های کمی دارند؛
  • مشاغل سطح متوسط: یک منشی حدود 34700 یورو در سال یا 2900 یورو در ماه درآمد دارد، معلم مهد کودک 3320 یورو در ماه و معلم دبیرستان 3900 یورو در ماه درآمد دارد؛
  • مشاغل سطح بالا: مدیر پروژه در یک شرکت حدود 56600 یورو در سال یا 4700 در ماه درآمد دارد، حسابدار به طور میانگین حدود 41000 در سال یا 3400 یورو در ماه درآمد دارد، پزشکان بالاترین درآمد را در آلمان دارند.

مقایسه کانادا و آلمان از نظر سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در کانادا از طریق سرمایه گذاری در استان ها و کانادا، خرید سهام، اوراق بهادار و بسیاری از صندوق ها مقدور است، سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت به حالت تعلیق در آمده است، حداقل مبلغ سرمایه گذاری در کانادا 300,000 دلار است.

سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید سهام، اوراق قرضه، ثبت شرکت و یا سرمایه گذاری به مبلغ 350,000 یورو امکان پذیر است.

مقایسه مالیات در کانادا و آلمان

درآمدی به مبلغ 60,000 یورو یا 87,476 دلار کانادا را برای یک فرد مجرد در نظر بگیرید، پس از کسر مالیات در کشور آلمان خالص این درآمد 35770 یورو خواهد شد، 64,828 دلار کانادا درآمد خالص شخص در کانادا پس از کسر مالیات خواهد بود. به همین سبب سالانه 8657 یورو در مالیات در کشور کانادا صرفه جویی خواهید کرد.

بیمه درمانی جامع قبلا در آلمان با بیمه پرداخت می شد، در حالی که در کانادا بسیاری از افراد علاوه بر مراقبت های بهداشتی عمومی برای یک بسته خصوصی نیز هدیه می کنند. این موضوع برای یک فرد حدود 50 تا 100 دلار کانادا در ماه هزینه دارد. بیمه های درمانی، بازنشستگی، بیکاری، مراقبت های طولانی همه به طور خودکار با مالیات پرداخت می شود.

مقایسه دریافت ویزا و اقامت کانادا و آلمان

در هردو کشور، برای افرادی که زیر 35 سال هستند کسب ویزای تحصیلی آسان تر است. افرادی که سنین بالاتری دارند با کسب ویزای کاری، سرمایه گذاری و ثبت شرکت راحت تر موفق به مهاجرت می شوند. پس از 3 الی 5 سال تحصیل در کانادا می توانید اقامت دائم را کسب کنید اما پس از 4 الی 5 سال کار با حقوق و مالیات در آلمان می توانید اقامت دائم این کشور را کسب کنید. باید توجه داشته باشید که ثبت شرکت در کانادا در حالت تعلیق است، و ثبت شرکت در آلمان هزینه های بالایی دارد.

مقایسه هزینه های کانادا و آلمان

نام محصول/خدمت

آلمان (یورو)

کانادا (دلار)

یک وعده غذا در رستوران معمولی 10 18
یک وعده غذا در یک رستوران خوب برای 2 نفر 50 75
یک وعده غذا فست فود 8 11
آب 2.09 1.83
بلیط یک طرفه 2.80 3.20
اشتراک ماهانه 70 90
هزینه ورودی تاکسی 2.5 4
هر کیلومتر جابجایی با تاکسی 2 2
هر ساعت توقف تاکسی 30 34
هر لیتر بنزین 1.45 1.23
آب، برق، سرمایش و گرمایش 227.78 166.43
یک دقیقه مکالمه موبایل 0.10 0.34
اینترنت خانگی نامحدود 60 مگابایت بر ثانیه یا بیشتر 33.19 79.87
اجاره آپارتمان یک خوابه مرکز شهر 738.74 1,365.43
اجاره آپارتمان یک خوابه حاشیه شهر 553.20 1,140.89
اجاره آپارتمان 3 خوابه مرکز شهر 1,406.96 2,200.46
اجاره آپارتمان 3 خوابه حاشیه شهر 1,054.85 1,873.28
خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر 5,406.51 6,018.64
خرید هر مترمربع آپارتمان در حاشیه شهر 3,723.67 4,466.06

وجوه مشترک کانادا و آلمان

  • استاندارد بالای زندگی
  • خدمات درمانی رایگان با کیفیت و امکانات عالی
  • مالیات های بالا با حقوق های بالا همراه است
  • فرصت دریافت اقامت برای دانشجویان پس از اتمام تحصیل
  • نظام های سیاسی با ثبات
  • قانون مهاجرت برای خارجی ها
  • فرصت رشد برای افرادی که مایل به کار کردن هستند
  • تعادل زندگی و کاری
  • امنیت اجتماعی
  • محیط بین المللی خوب

و سخن نهایی با توجه به مطالبی که در این مقاله بیان شدند، امیدوار هستیم شما بتوانید تصمیمی درست و مناسب کسب کنید. زیرا انتخاب کشور مقصد موضوعی فردی و شخصی است، عادات و اخلاقیات و شخصیت هر فرد با دیگری متفاوت است پس هر مکان یا موقعیت جدیدی می تواند تاثیر متفاوتی در هر شخص داشته باشد؛ در نتیجه شما باید تمام جوانب را در نظر بگیرید و با شرایط خود بسنجید، پس از مهاجرت نمی توان به راحتی عقب کشید و پشیمان شد، چون عواقب زیادی به همراه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا