مهاجرتتجربیات واقعی مهاجرت

مهاجرت به کانادا بهتره یا ترکیه؟

گاهی افراد در صورت به وجود آمدن شرایطی خاص برای زندگیشان تصمیم به مهاجرت می گیرند، گاهی برای تجربه زندگی جدید در کشوری جدید و یا گاهی برای ترقی و رسیدن به هدفی خاص.

شخص با توجه به هدف و خواسته اش چندین کشور را مد نظر قرار می دهد و بین آنها تصمیم نهایی را میگیرد. اگر برای آن فرد کشورهای ترکیه و کانادا انتخابی برای مقصدش باشد، با در نظر گرفتن تمام جوانب می تواند انتخابی درست برای داشتن آینده ای بهتر داشته باشد.

ترکیه از نظر مسافت و فرهنگ به ایران نزدیک تر است و می تواند حس غربت را در مهاجر کم کند، کشوری باستانی است که دو قاره آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل می کند، و همچنین مقصدی با هزینه های کم می باشد.

کانادا کشوری وسیع با اقتصادی قوی و نزدیک به ایالت متحده یک مقصد رویایی محسوب می شود، این کشور دارای آب و هوای متنوع و موقعیت های تحصیلی و کاری فراوان است، مقصدی مطلوب برای افرادی که جویای پیشرفت و تکنولوژی هستند می باشد.

مهاجرت به کانادا بهتره یا ترکیه؟

مقایسه آب و هوای کانادا و ترکیه

ترکیه در میان منطقه نیمه گرمسیری و معتدل قرار گرفته است. این کشور آب و هوایی مدیترانه ای دارد، تابستان های گرم و خشک و زمستان های معتدل و بارانی. ترکیه بیشترین میزان بارش را در زمستان و بهار دارد، در تابستان بارش کاهش می یابد و دما و تبخیر افزایش پیدا می کند. سواحل دریای اژه و مدیترانه دارای آب و هوای معمولی مدیترانه ای با تابستان های گرم و زمستان های معتدل هستند. آناتولی مرکزی آب و هوایی قاره ای با تضاد زیاد بین دمای تابستان و زمستان دارد. بخش شرقی ترکیه به دلیل کوهستانی بودن زمستان های بسیار سردی را تجربه می کند.

بخش شمالی کانادا بسیار سرد است و این منطقه فقط 2 ماه تابستان را تجربه می کنند، اما تقریبا همه کانادایی ها در بخش های جنوبی این کشور زندگی می کنند که آب و هوا گرم تر است. به جز در کوهستان ها به ندرت برف می بارد. مناطق ساحلی مانند بریتیش کلمبیا آب و هوای دریایی با زمستان های ملایم تری دارند. استان های پریری شاهد تغییرات فصلی بیشتری هستند. آب و هوای اطراف ونکوور در سواحل غربی کانادا بارانی و معتدل است. منطقه جنوبی مرکزی دشت های دارای آب و هوای معمولی قاره ای است، زمستان های بسیار سرد، تابستان های گرم و بارش های نسبتا کم. جنوب انتاریو و کبک دارای آب و هوایی با تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های سرد و برفی هستند.

مقایسه فرهنگ، زبان و دین در کانادا و ترکیه

طبق آمار اعلام شده توسط دولت ترکیه 99% مردم این کشور مسلمان هستند، که 77.5% آن را سنی های حنفی تشکیل می دهند. زبان ترکی، عضو اصلی خانواده زبان های ترکی در گروه آلتایی است؛ زبان ترکی در ترکیه، قبرس و برخی دیگر از مناطق اروپایی و خاورمیانه رایج است، به دلیل توریستی بودن این کشور در اکثر مناطق برخی از مردم به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند. به دلیل نزدیک بودن ترکیه به ایران از نظر فرهنگی شباهت های زیادی به یکدیگر دارند، از این رو مهاجرت به این کشور و شروع زندگی جدید برای برخی از ایرانیان ایده آل است زیرا تا حد زیادی به سبک زندگیشان در ایران نزدیک است.

به دلیل مهاجرپذیر بودن کشور کانادا بسیاری از زبان ها در این کشور رواج دارد، اما زبان رسمی آن انگلیسی و فرانسوی است، و فقط در برخی از مناطق به زبان بومی یا کاملا فرانسوی صحبت می شود. مسیحیت در این کشور رایج ترین دین است؛ ناگفته نماند که وجود اتباع خارجی در این کشور روی ورود دین های جدید در این کشور نیز تاثیر گذاشته است. کانادا به دلیل نزدیک بودن به آمریکا دارای سبک زندگی لوکس تری می باشد، این امر باعث بالا بودن هزینه می شود و همچنین برای یک مهاجر ایرانی مشکلاتی مانند  تطابق فرهنگی به همراه دارد، در کانادا به رعایت قانون خیلی اهمیت داده می شود و این موضوع در ترکیه به این پر رنگی نیست، برخی از قوانین این کشور باید توسط توریست ها نیز رعایت شود.

مقایسه اقتصاد کانادا و ترکیه

کانادا دارای یکی از قوی ترین و بزرگ ترین اقتصاد های دنیا است. این کشور درآمد بالایی از بخش هایی مانند منابع طبیعی، تولید و خدمات با تمرکز قوی بر آنها دارد. اقتصاد این کشور از طریق ذخایر عظیم نفت، مواد معدنی و جنگل رشد می کند. نزدیکی جغرافیایی کانادا با ایالات متحده و داشتن روابط تجاری با این کشور که بزرگ ترین اقتصاد جهان است، از دیگر عوامل رشد چشمگیر کانادا است. تولید ناخالص داخلی کانادا 1.74 تریلیون دلار اعلام شده است. نرخ مصادره اموال در کانادا در سال 2022 برابر با 1 بوده که کمترین میزان ریسک می باشد.

ترکیه کشوری است که بین اروپا و آسیا پل ارتباطی دارد. موقعیت استراتژیک ترکیه از لحاظ تاریخی آن را به کشوری مهم از نظر تجارت، فرهنگ و ژئوپولیتیک تبدیل کرده است. اقتصاد ترکیه به اندازه کانادا قوی و بزرگ نیست اما تنوع زیادی دارد و در اوایل دهه 2000 شاهد رشد خوبی بوده است. بخش عمده اقتصادی این کشور بر روی خودرو، نساجی، الکترونیک، ماشین آلات و گردشگری متمرکز است. تولید ناخالص داخلی ترکیه 761.43 میلیارد دلار اعلام شده است. ترکیه با کاهش واردات و توسعه صادرات، ایجاد ساز و کار و تشویق برای جذب سرمایه خارجی، استفاد از فناوری و پیشبرد برنامه توسعه رشد اقتصادی خود را تداوم بخشیده است. نرخ مصادره اموال در ترکیه در سال 2022 برابر با 5، از بین 1 تا 7، ثبت شده است، که می توان گفت خیلی بالاست و عملا سرمایه گذاران خارجی تضمینی برای سرمایه خود در این کشور ندارند؛ برای مثال از جولای 2016 دولت این کشور بیش از 1100 شرکت با ارزش بیش از 11 میلیارد دلار را سلب مالکیت کرد.

مقایسه شرایط تحصیل در کانادا و ترکیه

کانادا یکی از برترین کشور های دنیا برای تحصیل کردن است. این کشور دارای سیستم آموزشی استاندارد و پیشرفته است. دانشگاه هایی با اعتبار های جهانی مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا در این کشور واقع شده اند. تعهد به کیفیت آموزش در همه استان های این کشور وجود دارد. امکان تحصیل در رشته های مختلف با امکانات روز دنیا، نظام آموزشی عالی و امکان دریافت مدرک تحصیلی با اعتبار بین المللی برای کار در کشور های مختلف از سایر مزیت های تحصیل در این کشور است. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی این شانس را از سوی دولت کانادا دریافت می کنند که در این کشور طی مدت مشخص شده ای اقامت داشته باشند تا بتوانند کار پیدا کنند.

ترکیه دارای روش آموزشی سنتی بود، اما امروزه این روش مدرن تر شده است. این کشور برای افزایش نرخ سواد به خصوص میان بانوان تلاش زیادی کرده است. همچنین ترکیه سعی کرده است سطح آموزش عالی خود را به سطح بین المللی ارتقا دهد، از این رو سعی در جذب دانشجویان خارجی داشته است. در ترکیه دانشگاه بغازیچی، دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه بیلکنت در سطح منطقه و جهان شناخته شده هستند. گرچه ترکیه دانشگاه هایی تاپ مانند کانادا ندارد اما هزینه های تحصیل در این کشور به مراتب ارزان تر از کانادا می باشد.

مقایسه شرایط کاری در کانادا و ترکیه

برای مهاجرت کاری به ترکیه باید از سوی یک کارفرما جاب آفر دریافت کنید تا بتوانید کارهای دریافت ویزا و مهاجرت خود را آغاز کنید. و اگر دنبال کار در ترکیه هستید با توجه به نرخ 11.2% بیکاری در ترکیه این امر سخت خواهد بود، از سوی دیگر مهاجران در مشاغلی مانند پزشکی و وکالت نمی توانند شروع به کار کنند. صنایع کلیدی در بازار کار ترکیه خودروسازی، نساجی، گردشگری و کشاورزی هستند. برای مهاجران فرصت های شغلی مناسب تری در آموزش زبان انگلیسی، گردشگری و هتلداری وجود دارد. به دلیل ورود مهاجرین جوان به صورت مداوم به این کشور اشتغال به صورت رقابتی شده است. اگر نیازهای محلی را بشناسید، مهارت زبان خود را افزایش دهید، شبکه سازی کنید و از مقررات محلی آگاه باشید شانس بیشتری در یافتن شغل خواهید داشت.

بازار کار کانادا متنوع، پویا و نشان دهنده اقتصاد قوی آن است. افرادی که دارای تحصیل مناسب، مدرک زبان با نمره بالا، سابقه کاری و سن پایین هستند این فرصت را دارند که از طریق برنامه اسکیل ورکر کانادا، امتیاز های لازم را کسب نمونده، به کانادا مهاجرت و در نهایت اقامت دائم این کشور را کسب کنند. یکی دیگر از روش های مهاجرت کاری به کانادا دریافت جاب آفر از یک کارفرما کانادایی است. اگر از یکی از دانشگاه های کانادا فارغ التحصیل شوید شانس بالایی در پیدا کردن شغل مناسب و کسب اقامت دائم این کشور از این مسیر را خواهید داشت. نرخ بیکاری در کانادا 5.3% است که می توان گفت نسبتا پایین می باشد.

مقایسه مالیات در کانادا و ترکیه

درآمد های مالیاتی خرج مسائل کشوری و خدمات مردمی می شوند مانند جاده سازی و ساخت مدارس و… . هر کشور با توجه به قوانین اقتصادی حاکم بر آن اعلام می کند مالیات بر کدام بخش ها اعمال می شود.

در ترکیه با توجه به میزان درآمد میزان مالیات تعیین می شود، از مالیات 15% که برای درآمد 1 تا 22000 لیر است تا 40% که برای درآمد هایی به میزان بالای 600,000 لیر می باشد.

در کانادا میزان مالیات با توجه به ایالتی که در آن زندگی می کنید تعیین می شود، از مالیات 15% برای درآمد های 49000 دلار و کمتر تا 33% که برای درآمد های 217000 دلار به بالا می باشد.

مقایسه مهاجرپذیری کانادا و ترکیه

کانادا کشوری مهاجرپذیر است و مردمان این کشور با روی باز با اتباع خارجی برخورد می کنند. کانادایی ها معمولا سرگرم زندگی و مشغله های خودشان هستند و تمایلی به گرم گرفتن با بقیه ندارند اما این نشانه بی ادبی آنها نیست، بلکه بخشی از شخصیت و عادت آنها است. بالعکس کانادایی ها به شدت مودب و محترم هستند و در مکالماتشان همیشه کمال ادب را رعایت می کنند. از سویی دیگر بخش عظیمی از کانادا توسط مهاجرین ساخته شده است و در انواع سمت ها می توان اتباع خارجی را دید. دولت کانادا کلاس های زبانی برای مهاجرین ایجاد کرده است که بتوانند سریع تر به کانادا عادت کنند.

از سوی دیگر اکثر کارفرمایان ترک ترجیح می دهند نیروی کار ترک را استخدام کنند تا اتباع خارجی. گاهی ممکن است در این کشور با برخی مسائل نژاد پرستانه مواجه شوید.

مقایسه شرایط سرمایه گذاری کانادا و ترکیه

اگر در کشور ترکیه شرکت ثبت کنید یا ملک بخرید می توانید اقامت این کشور را کسب کنید. ملکی که می خرید باید حداقل 400,000 دلار ارزش داشته باشد تا بتوانید شهروندی این کشور را کسب کنید. همانطور که در موضوعات پیشین مقاله ذکر شد نرخ مصادره اموال در ترکیه بالا است، با توجه به این مطلب باید روی این روش فکر کرد.

سرمایه گذاری در کانادا می تواند از طریق کارآفرینی یا استارتاپ باشد. شرایط کلی این دو روش در استان های مختلف متغیر است. به طور کلی برای کارآفرینی متقاضی باید دارای سابقه مدیریت یا داشتن یک بیزینس، باشد تا بتواند از این روش اقدام کند.

مقایسه هزینه های زندگی در کانادا و ترکیه

 

کالا یا خدمت کانادا (دلار) ترکیه (دلار)
اجاره خانه ماهانه برای یک نفر 879 186
اجاره خانه ماهانه برای یک خانواده 1430 302
هزینه رستوران 14.85 3.55
نان 2.41 0.33
1 کیلوگرم مرغ 11.02 2.56
1 کیلوگرم گوشت قرمز 12.33 8.25
1 لیتر بنزین 0.93 0.83
هزینه حمل و نقل ماهانه 74.27 23.68

سخن نهایی

پس از تعیین اینکه هدفتان از مهاجرت چیست شاید بتوانید راحت تر مقصد خود را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین مقصد باید تحقیقات لازم را به عمل بیاورید تا از درست بودن و دریافت حداقل نتیجه مد نظرتان از کشور مقصد مطمئن شوید. هر یک از کشور های کانادا و ترکیه خصوصیات خاص به خودش را دارد و می تواند خواسته های مهاجر را به نوبه ی خود برآورده کند.

ترکیه فرهنگی نزدیک به ایران دارد و هزینه های زندگی نسبتا پایین تر از کانادا است و تکنولوژی و قدرت اولیه را دارد؛

اما کانادا کشوری با اقتصادی قوی و با ثبات است، سیستم آموزشی مدرن و استاندارد دارد، شرایط اشتغال بیشتری دارد، اما در عین حال از آن دسته از کشور هایی است که با ایران فاصله خیلی زیادی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا