مهاجرتتجربیات واقعی مهاجرت

مهاجرت به دبی بهتر است یا کانادا؟ مقایسه هزینه‌ها، شرایط مالیاتی و فرهنگی

کانادا و دبی فاصله بسیار زیادی با یکدیگر دارند، چه از نظر جغرافیایی چه از نظر فرهنگ و قوانین، اما هر دو کشور از نظر اقتصادی قوی هستند و مورد توجه مردم جهان واقع شده اند. این دو کشور را می توان در لیست کشورهایی گذاشت که افرادی که قصد مهاجرت به مکانی جدید را دارند، به عنوان اولین مقاصد در ذهنشان نقش می بندند.

کانادا کشوری مهاجر پذیر است، مردم این کشور این مسئله را پذیرفته اند و با اتباع خارجی رفتاری دوستانه و به دور از نژادپرستی دارند. از سوی دیگر دبی به دلیل جذابیت هایی که دارد به قطب گردشگری تبدیل شده است، اگر بخواهیم صادقانه به این موضوع نگاه کنیم اکثر مردم تمایل دارند برای گردش و تفریح به دبی بروند؛ همچنین این کشور دارای اقتصادی پویا است و برای ایجاد کسب و کار یا گسترش کسب و کار موجود و بین المللی کردنش مکانی مناسب می باشد، اما برای زندگی هزینه های بالایی دارد و امکان اخذ اقامت دائم این کشور تقریبا وجود ندارد!

مهاجرت به دبی بهتر است یا کانادا؟ مقایسه هزینه‌ها، شرایط مالیاتی و فرهنگی

دبی بهتره یا کانادا؟

مقایسه آب و هوای کانادا و دبی

شهر دبی در راستا سواحل نیلگون خلیج قرار دارد و دارای مناظری زیبا و چشمگیر است. کشور امارات، شهر دبی در خاورمیانه واقع است و دارای آب و هوای خشک و گرم و فضای سبز کمی است.

کشور کانادا از اقیانوس اطلس در شرق تا اقیانوس آرام در غرب ادامه دارد، در قاره آمریکا شمالی واقع شده است و دارای آب و هوای متنوع در بخش های مختلف است. برای مثال تورنتو زمستان های سرد و تابستان های گرم دارد، اما ونکوور آب و هوای معتدل و بارش های فراوان را شاهد است.

مقایسه فرهنگ، دین و زبان کانادا و دبی

در دبی دین رسمی اسلام است. بزرگ ترین عید، عید فطر است. زبان رسمی عربی است. پوشش برای بانوان سختگیرانه و تحت یک چهارچوب خاص است و رعایت نکردن آن منجر به پرداخت جریمه می شود. نشان دادن علاقه و عشق در ملاء عام یک نوع توهین است.

در کانادا دین رسمی وجود ندارد، اکثریت مردم مسیحی هستند اما به دلیل مهاجرپذیر بودن این کشور ادیان دیگری نیز وارد کانادا شده است. بزرگ ترین عید در این کشور کریسمس است که به عنوان عید بزرگ مسیحیان یاد می شود. زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد. در کانادا نشان دادن عشق و محبت در ملاء عام  تا زمانی که کسی احساس ناراحتی نکند، بلامانع است.

مقایسه اقتصاد، مالیات و کار کانادا و دبی

تولید ناخالص داخلی در دربی در سال 2020، 67100 دلار اعلام شد. آزادی اقتصاد در دبی 70/9 بوده که جایگاه 24 را در جهان کسب کند. میانگین مالیات تقریبا در این شهر و کشور امارات صفر است. در دهه های گذشته اقتصاد این کشور بر صنعت نفت و گاز متمرکز بوده است اما طی سال ها و با پیشرفت سریع، این کشور تبدیل به یک مرکز تجارت جهانی و گردشگری با وجود مناطق دیدنی، شده است. در دبی موقعیت شروع کسب و کار و یا یافتن کار آسان است و محیط اشتغال پویا و دارای فرصت های مطلوب است.

تولید ناخالص داخلی کانادا 45900 دلار اعلام شده است. آزادی اقتصادی این کشور در سال 2023، 73.7 بوده و جایگاه 16 در جهان را در آزادی اقتصادی اخذ کرده است؛ با مقایسه این آمار با سال 2022 متوجه می شوید که این میزان 2.9 کاهش یافته است. در کانادا فرار از مالیات غیر ممکن است و پرداخت آن برای تمامی اتباع کانادایی و خارجی اجباری است، نرخ مالیات در این کشور از 15% تا 33% می باشد. کانادا دارای منابع طبیعی غنی مانند نفت، معادن، کشاورزی و صنعت است و اقتصاد این کشور وابسته به عوامل مختلفی است. امروزه در کانادا افتتاح کسب و کار یا یافتن کار جدید سخت شده و مسئله ای نگران کننده برای مهاجرین به این کشور است.

مقایسه شرایط تحصیلی در کانادا و دبی

هزینه های تحصیل در دبی بسیار بالا است، هزینه تحصیل در دوره کارشناسی حدود 37500 الی 70000 درهم در سال، هزینه تحصیلات تکمیلی 55000 الی 75000 درهم در سال است و هزینه های زندگی دانشجویی تقریبا 2600 تا 3900 درهم در سال قابل تغییر است. در دبی تاکید بر آموزش تئوریکال، حفظ و یادگیری مطالب می باشد.

از سوی دیگر کانادا با دارا بودن سیستم آموزشی مدرن و استاندارد، دانشگاه هایی با رتبه های خوب جهانی و هزینه های مناسب مقصدی جذاب برای دانشجویان مهاجر می باشد. در این کشور تمرکز بیشتر بر روی توسعه مهارت های علمی و کاربردی، شرکت فعالانه در فرآیند آموزش، توسعه مهارت های ارتباطی، تفکر انتقادی، حل مسئله، درس خواندن مستقل و خودمختار دانشجو، توسعه مهارت های خودآموزی و خود مدیریتی می باشد.

مقایسه مهاجرپذیری در کانادا و دبی

در طی سال های گذشته تعداد مهاجرانی که دبی را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند کم شده است. اتباع امارات از مزایای بسیاری برخوردار هستند که مهاجران از آنها محروم می باشند. کمک هزینه های تحصیلی، رفاه کودکان، تخفیف های مواد غذایی و… ، به همین دلیل مهاجرت به این کشور دچار تغییراتی شده است.

کانادا روش های مختلفی برای مهاجرت به این کشور ارائه داده است مانند اکسپرس اینتری، برنامه کارگران ماهر و غیرماهر و… که از طریق این روش ها می توان اقامت دائم این کشور را نیز اخذ کرد. دولت این کشور این امکان را برای مهاجرین فراهم کرده است تا از مزایای رفاه اجتماعی مانند بهترین مراقبت های بهداشتی، امکانات آموزشی در سطح جهانی، امکان اشتغال پس از پایان تحصیل، ارائه بودجه برای بزرگ کردن فرزندان با توجه به سن فرزندان و درآمد؛ بهره مند شوند.

مقایسه هزینه ها در کانادا و دبی

محصول یا خدمت

تورنتو (دلار)

دبی (درهم)

یک وعده غذا در یک رستوران ارزان 20 35
3 وعده غذا برای 2 نفر، در یک رستوران معمولی 80 250
نان سفید 2.88 4.60
1 کیلوگرم برنج 3.28 7.11
12 عدد تخم مرغ 3.50 9.12
1 کیلوگرم مرغ 13.79 23.03
1 کیلوگرم گوشت گاو 16.11 37.96
یک بطری آب 1.5 لیتری 1.88 2.05
کارت بلیط حمل و نقل عمومی یک ماهه 156000 300000
1 کیلومتر تاکسی 2 2.29
1 لیتر بنزین 1.31 2.34
برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله (برای یک خانه 85 متری) 166.66 711.45
1 دقیقه مکالمه با تلفن همراه 0.35 0.50
60 مگابایت در ثانیه نامحدوده اینترنت 73.94 348.64
اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر 1995.21 5103.97
اجاره آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر 1670.75 3295.72
اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر 3377.50 9606.81
اجاره آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر 2622.22 6616.61
قیمت هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر 10,694.57 12,547.65
قیمت هر مترمربع آپارتمان خارج از مرکز شهر 9052.62 8716.38

و در انتها شما به عنوان یک مهاجر با توجه به اهدافی که برای آینده خود اتخاذ کرده اید باید بهترین مقصد را انتخاب کنید. در این مقاله سعی کردیم مهم ترین فاکتور ها را بیان کنیم و کمی به انتخاب شما کمک کنیم، اما در آخر این شما هستید که باید شرایط خودتان را با فاکتور ها و مقایسه های ذکر شده تطابق دهید.

کانادا اقتصادی قوی، سیستم آموزشی استاندارد، کیفیت زندگی بالا، امکان اخذ اقامت دائم و… را به مهاجر ارائه می دهد، در عین حال از ایران خیلی دور است، آب و هوای سرد این کشور ممکن است تحمل زندگی در آنجا را برای یک ایرانی کمی مشکل کند و….

در دبی فرصت های شغلی فراوانی وجود دارد، درآمدهای بالایی می توان کسب کرد، آب و هوای گرم و متعادل دارد و… . دارای برخی قوانین سختگیرانه، فساد مالی، برخی محدودیت ها برای مهاجرین و… نیز در این کشور وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا