مهاجرتتجربیات واقعی مهاجرت

مهاجرت به کانادا بهتر است یا انگلیس؟

در زمان انتخاب کانادا یا انگلیس باید این موضوع را خاطر نشان کرد که این دو کشور روابط تاریخی قوی دارند که بسیاری از آنها هنوز هم وجود دارد. با این حال این دو کشور دارای برخی تفاوت ها هستند که با توجه به تفاوت شرایط جغرافیایی و سایر شرایط طبیعی است. قوانین مهاجرتی کانادا آسان تر است یعنی مهاجر شانس بیشتری برای اخذ ویزای کانادا دارد و همچنین راحت تر می توان اقامت دائم کانادا را کسب کرد.

انگلیس تاریخ غنی تری دارد در حالی که کانادا طبیعت بکر تر و هزینه های کمتری دارد. انگلیس تفاوت ساعتی کمتری با ایران دارد و همچنین از نظر مسافت هم نزدیک تر است، مهاجران می توانند به پوند درآمد داشته باشند، دانشگاه های معتبر و پیشرفته دارد. از سوی دیگر کانادا جمعیت کمتری دارد و فرصت های بیشتری را برای مهاجرین خارجی در بر دارد.

مهاجرت به کانادا بهتر است یا انگلیس؟

مقایسه کانادا و انگلیس از نظر فرهنگ و زبان و مذهب

کشور کانادا و انگلیس در برخی موضوعات فرهنگی مشابه و در برخی متفاوت هستند. برای مثال در مسئله میهن دوستی و غرور مردمشان به یکدیگر شباهت دارند. مردم هردو کشور از مهاجران به خوبی استقبال می کنند و مهاجر ستیز نیستند، این امر در کانادا پر رنگ تر است و مهاجر در کانادا با رفتار دوستانه بیشتری مواجه می شود، اما در انگلیس به دلیل وجود فاصله های طبقاتی هنوز هم رگه هایی از نژادپرستی در این کشور دیده می شود. مردم کانادا خیلی مودبانه برخورد می کنند، تا حد امکان در سخنانشان شوخی نمی کنند و فحش نمی دهند، از این سو مهاجرین باید مراقب رفتار و کلام خود در مقابل کاناداییان باشند. مردم کانادا معمولا درگیر زندگی شخصی خودشان هستند برعکس مردم انگلیس که با یکدیگر به آسانی گرم می گیرند.

زبان رسمی کانادا انگلیسی و فرانسوی است، اگر مهاجری در کانادا به زبان فرانسوی نیز تسلط داشته باشد موقعیت کاریابی و.. بهتری برایش ایجاد خواهد شد. زبان رسمی انگلیس، انگلیسی است با لهجه بریتیش، گاهی رگه هایی از اسکاتلندی و ایرلندی نیز در سخنانشان دیده می شود.

تقریبا یک سوم مردم انگلیس ارتباطی با دین ندارند و مسیحی هستند، در رده دوم پیرو اسلام، هندوئیسم و بودائیسم هستند. مردم کانادا مسیحی هستند اما به دلیل وجود مهاجرین از سراسر دنیا ادیان مختلفی وارد این کشور شده است.

مقایسه آب و هوای کانادا و انگلیس

آب و هوا در انگلیس در طول سال تغییرات زیادی می کند، بعضی روزها خشک و آفتابی و بعضی روزها مرطوب و دریایی هستند، گرما در ماه جولای به اوج می رسد و گرم ترین ماه سال شناخته می شود، بخش غربی این کشور برخلاف بخش شرقی آب و هوای معتدل تری دارد، گرم ترین دما در طول روز 12.90 درجه سانتی گراد و سرد ترین دما در طول روز 7 درجه سانتی گراد است. لندن، کمبریج، کاونتری، پورتموث، ساوث هامپتون و بیرمنگام متعدل ترین آب و هوا را در این کشور دارند.

کانادا به دلیل داشتن وسعت زیاد این کشور در نقاط مختلف دماهای مختلفی را تجربه می کند، مناطق شمالی این کشور معمولا از برف پوشیده شده است در عین حال مناطق جنوبی آب و هوای معتدل تری را تجربه می کنند. گرم ترین دما در طول روز 7.4 درجه سانتی گراد و سرد ترین دما در طول روز منفی 2.5 درجه سانتی گراد است. شهرهای کوبورگ و سنت کاترینز در انتاریو، کلونا و ویکتوریا در بریتیش کلمبیا، هالیفاکس در نوا اسکوشیا معتدل ترین آب و هوا را در این کشور دارند.

مقایسه شرایط اقتصادی کانادا و انگلیس

انگلیس کشوری کاملا صنعتی است و حتی به آن نام غول صنعت را داده اند، در سال 2021 انگلیس جایگاه پنجم برترین اقتصاد بزرگ جهان را کسب کرد، چهار بخش اصلی اقتصاد انگلستان کشاورزی و ماهیگیری، سرمایه گذاری، تولید و گردشگری هستند، لندن یکی از بزرگ ترین مراکز مالی جهان است و پر رونق ترین منطقه اقتصادی انگلیس، بنابراین سرمایه گذاری در این کشور با کسب اطلاعات کافی و سنجیدن با شرایط خود می تواند انتخابی درست و پر سود باشد.

کانادا عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است و اقتصاد آن با آهنگی ملایم رو به جلو حرکت می کند، مهم ترین بخش های اقتصاد کانادا کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، منابع طبیعی، تولید و خدمات، املاک و مستغلات هستند و مشاغل به طور مساوی و مناسب در این صنایع وجود دارد، هر ایالت کانادا در بخشی از اقتصاد زبانزد است، در ایالات غربی بازار نفت و فلزات، در ایالات شرقی تولید انرژی و صنعت خودرو و در مناطق سرسبز کشاورزی رونق دارد، در سال 2021 کانادا جایگاه نهم برترین اقتصاد بزرگ جهان را کسب کرد.

مقایسه کانادا و انگلیس از نظر تحصیل

سیستم آموزشی مدارس در هردو کشور تقریبا مشابه است، تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه اجباری و رایگان است، اما در مقاطع بالاتر باید هزینه های تحصیل پرداخت شود اما به اندازه آمریکا هزینه ها بالا نیست و همچنین دولت کانادا و انگلیس بورسیه های متعددی ارائه داده اند که بخشی از هزینه های دانشجو را پوشش می دهد.

از نظر رتبه بندی دانشگاه ها و کیفیت آموزش انگلیس جایگاه بهتری دارد. اما افرادی که قصد دارند بعد از تحصیل وارد بازار کار شوند کانادا گزینه بسیار مناسب تری خواهد بود.

مقایسه کانادا و انگلیس از نظر کاری

قوانین کار در انگلیس و کانادا با یکدیگر متفاوت هستند. داشتن cv و رزومه کاری قوی، گذراندن دوره های آموزشی، مراجعه به سایت ها، دفاتر و موسسات کاریابی، تحصیلات بالا و پیدا کردن کارفرمایی مناسب با تخصص متقاضی می تواند شانس شخص را در یافتن کار بالا ببرد.

نرخ بیکاری در انگلیس 3.9% برآورد شده است. متقاضیانی که جاب آفر دارند پس از کسب چند سال فعالیت کاری و سابقه می توانند اقامت دائم این کشور را کسب کنند. شهر هایی مانند لندن، منچستر، لیدز، ادینبورگ، نیوکاسل و بریستول به دلیل رشد شغلی بالا بهترین مناطق برای ایرانیان جهت کار کردن می باشند. در 2 سال اخیر مشاغلی مانند رستوران داری، هنر و تفریح، خدمات اداری، کشاورزی، ساخت و ساز، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، جنگلداری، تولید محتوا، آموزش، خدمات تامین انرژی و مدیریت منابع رشد چشمگیری داشته اند. در انگلیس درآمد مشاغل عموما بالاست؛ مدیران ارشد و اجرایی بالاترین درآمد را دارند. متوسط درآمد ماهانه یک کارگر حدود 3,289 پوند است، این میزان ممکن است در نقاط مختلف کشور کم یا زیاد شود.

کانادا به دلیل نوآوری و توسعه صنعت خود شهرت جهانی دارد و دائما به دنبال متخصصان فناوری و نیرو های کار ماهر است. در کانادا فرصت های شغلی برای مشاغل خاص بیشتر است. برخی استان ها مانند انتاریو و بریتیش کلمبیا قرعه کشی های فناوری برای کمک به تسریع روند درخواست ویزا برگزار کرده اند. کاریابی در کانادا در مقایسه با انگلیس بسیار آسان تر است. این کشور سیاست های مهاجرتی راحتی دارد که موقعیتی مناسب برای متقاضی فراهم می شود که بتواند به این کشور مهاجرت کاری بکند. نرخ بیکاری در کانادا 5.5% می باشد. حقوق و دستمزد در استان های مختلف کانادا متغیر است، طبق اعلام دولت مرکزی کانادا حقوق ماهیانه نیروی کار 9,900 دلار است. شهرهای مونترال، تورنتو و اتاوا به دلیل پیشتازی در تجارت، صنعت و فناوری پر درآمد ترین شهرهای کانادا معرفی شده اند.

مقایسه مهاجرپذیری کانادا و انگلیس

هردو کشور کانادا و انگلیس هر ساله مهاجران زیادی را در کشور می پذیرند. از این رو مردمان این کشور ها به طور انسان دوستانه کنار یکدیگر زندگی می کنند.

اما مسئله ای که غیر قابل انکار است و از تجربیات مهاجرین هم پیداست، رفتار دوستانه کانادایی ها با مهاجرین است! درصد خیلی بالایی از مردم با افراد خارجی رفتاری مناسب و خوب دارند و به مهاجر حس غربت نمی دهند. جرائم نژادپرستانه در هردو کشور بسیار کم است اما باز هم در کشور انگلیس گاهی شکایاتی از برخورد نژادپرستانه از سوی مردم بومی این کشور با مهاجرین، به گوش می رسد.

مقایسه کانادا و انگلیس از نظر مالیات

انگلیس کشوری است که در دریافت مالیات سختگیرانه عمل می کند، این کشور به هیچ یک از مردم اجازه فرار از مالیات را نمی دهد. تمام مهاجرینی که در این کشور مشغول به کار هستند وظیفه دارند مالیات را بپردازند. میزان این مالیات بر اساس درآمد هر فرد مشخص می شود. نرخ مالیات بر درآمد در این کشور 45% می باشد.

برای پرداخت مالیات در کشور کانادا شخص می تواند یک حسابدار استخدام کند یا خودش فرم مالیاتی خود را در ابتدا ماه فوریه تا اواخر آوریل تکمیل کند و نتیجه آن را از طریق سامانه های الکترونیکی ارسال نماید. مبالغی که در طی یک سال پرداخت شده یا نشده است نشان می دهند شخص به دولت کانادا بدهکار است یا خیر. مالیات بر درآمد، مالیات بر فروش، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر ملک از انواع مالیات ها در کانادا هستند. نرخ مالیات بر درآمد در این کشور 33% است.

مقایسه هزینه های زندگی در کانادا و انگلیس

 

نوع ملک انگلیس (پوند) کانادا (دلار)
اجاره آپارتمان 1 خوابه در شهر 1,600 1,560
اجاره آپارتمان 1 خوابه خارج از شهر 1,200 1,250
اجاره آپارتمان 3 خوابه در شهر 3,094 2,800
اجاره آپارتمان 3 خوابه خارج از شهر 2,000 2,100
سوئیت دانشجویی در شهر 650 900
سوئیت دانشجویی خارج از شهر 550 750

 

نوع کالا انگلیس (پوند) کانادا (دلار)
1 لیتر شیر 1 2.71
یک قرص نان 500 گرمی 1.03 3.17
1 کیلوگرم برنج سفید 1.39 4.24
12 عدد تخم مرغ 2.10 4.12
1 کیلوگرم فیله مرغ 5.70 14.61
1 کیلوگرم گوشت گاو 8.86 17.93

سخن پایانی

همه چیز به اهداف و خواسته ها و معیار های شخص بستگی دارد.

ممکن است متقاضی به دلیل ساده تر بودن، تعداد زیاد ایرانیان ساکن در کانادا و ممکن تر بودن مهاجرت به کانادا این کشور را انتخاب کند، اما اگر تحقیقات عمیق تر و واقع بینانه تر داشته باشد متوجه شود انگلیس موقعیتی بهتر و امن تر برای هدف او دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا