مهاجرتتجربیات واقعی مهاجرت

مهاجرت به کانادا بهتر است یا آمریکا؟

کانادا و ایالت متحده دو کشور قاره آمریکا شمالی هستند، این دو کشور شباهت های زیاد و تفاوت های تقریبا کمی دارند اما همچنان مورد مقایسه قرار میگیرند. آمریکا به کشور فرصت ها معروف است به دلیل موقعیت های فراوان و مناسب برای پیشرفت. از سوی دیگر کانادا به دلیل امنیت بالا، کیفیت زندگی و بالاتر و مهاجر پذیر بودنش متقاضیان زیادی برای مهاجرت دارد.

این دو کشور از همه نظر پیشرفته هستند، برای مثال برای اخذ ویزا وب سایت هایی طراحی کرده اند که متقاضی را کاملا شفاف راهنمایی می کند، از نیروی کار ماهر و دانشجویان با صلاحیت حمایت می کنند و شرایط کار و تحصیلی مطلوب برایشان رقم می زنند، هرچند به طور کلی تفاوت ها و سختی هایی نیز در این مسیر وجود دارد که قابل انکار نیست.

کانادا هشتمین و آمریکا هجدهمین کشور شاد دنیا هستند اما طی سال های اخیر این رتبه کاهش پیدا کرده است. انتخاب بین کانادا و آمریکا همیشه امری سخت بوده زیرا هردو کشور شرایط و موقعیت های استثنائی برای مهاجران دارند.

مهاجرت به کانادا بهتر است یا آمریکا؟

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر فرهنگ و سبک زندگی

این دو کشور شباهات زیادی به یکدیگر دارند. در عین حال، طبیعتا تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند.

مردم کانادایی بیشتر از مردم آمریکایی عذر خواهی می کنند، حتی سر کوچک ترین موضوعات مانند عطسه کردن؛ مردم هردو کشور عاشق صبحانه خوردن هستند و این وعده غذایی از زندگی آنها حذف نخواهد شد، آنها می توانند تا سال ها وافل، نان تست فرانسوی و میوه بخورند؛ در کانادا 2 زبان رسمی وجود دارد، انگلیسی و فرانسوی، اما در آمریکا فقط انگلیسی زبان رسمی است در عین حال زبان اسپانیایی نیز رواج بسیاری دارد؛ کانادا کشوری بازتر و مهاجر پذیر تر است اما در آمریکا بر دین و قومیت حساسیت و تعصب بیشتری وجود دارد.

از تفاوت هایی دیگر که شاید برایتان جالب باشد آن است که هزینه سفر های داخلی در آمریکا بسیار پایین و در کانادا بسیار بالا است؛ هزینه های بهداشتی و درمانی در کانادا کاملا رایگان است اما در آمریکا هزینه های زیادی دارد؛ میزان جرم و جنایت در آمریکا بیشتر از کانادا است.

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر آب و هوا

کشور آمریکا تنوع آب و هوایی بیشتری دارد، به دلیل گسترش وسیع این کشور از شمال به جنوب تنوعی از شرایط توندرا تا گرمسیری را تجربه می کند، بیشتر آمریکا در عرض های جغرافیایی میانی قرار دارد که آب و هوای آن معتدل است؛

کانادا آب و هوای سردتری دارد زیرا بخش زیادی از آن در شمال و عرض های جغرافیایی بالاتر قرار دارد، سواحل قطب شمال آلاسکا و کانادا دارای آب و هوای توندرا، پوشش گیاهی خاص، زمستان های طولانی و به شدت سرد است در حالی که تابستان کوتاه و معتدل هستند، بقیه مناطق این کشور دارای آب و هوای نیمه قطبی با زمستان های بسیار سرد و تابستان های کوتاه و معتدل هستند، جنگل وسیعی از گیاهان همیشه سبز سوزنی برگ این منطقه را پوشانده است، و در برخی مناطق نیز انجماد دائمی یا زمین یخ زده وجود دارد؛

شمال مرکزی و شمال شرقی ایالات متحده و جنوب کانادا در نزدیکی مرز ایالات متحده دارای آب و هوای قاره ای مرطوب است، آب و هوا و خاک این منطقه را به یکی از پربازده ترین مناطق کشاورزی جهان تبدیل کرده است که محصولات دامی، غلات و لبنی دارد، بیشتر جمعیت کانادا در این منطقه ساکن هستند، در قسمت جنوبی این منطقه که در آمریکا است تابستان ها طولانی تر است؛ سواحل اقیانوس آرام از شمال کالیفرنیا تا جنوب آلاسکا که شامل بریتیش کلمبیا در کانادا نیز می شود دارای آب و هوایی است که به عنوان سواحل غربی دریایی توصیف می شود، این آب و هوا تحت تاثیر کوه های ساحلی و جریان های اقیانوس آرام است که شاهد وزیدن بادهایی از غرب به شرق در وسط عرض های جغرافیایی است، تابستان ها نسبتا گرم و زمستان ها طولانی و معتدل به همراه باران و مه است.

مقایسه اقتصاد کانادا و آمریکا

هردو کشور آمریکا و کانادا هرساله جزء 10 کشور برتر اقتصادی دنیا قرار میگیرند، به طور کل دارای شرایط اقتصادی خوب و قوی هستند.

در کشور کانادا تولید ناخالص داخلی یا GDP حدود 1.73 تریلیون دلار بوده، نرخ بیکاری این کشور بسیار ناچیز است اما به دلیل تمرکز بالا این کشور بر تجارت و مهاجرت افراد حدود 55 ساله یا نیروی کار اشتغال در این کشور کاهش یافته است، مردمان این کشور ثبات قیمتی منصفانه ای را در کشور خود تجربه می کنند به دلیل عدم دخالت دولت در قیمت گذاری بازرگانان، کانادا کمتر تحت تاثیر بحران های مالی جهانی قرار میگیرد و در نتیجه سیستم بانکی قوی تری دارد، نرخ تورم متوسطی دارد، دارای ذخایر خارجی زیاد، در کانادا بدون توجه به شغل و جایگاه افراد از آنها مالیات بر درآمد گرفته می شود، میزان متغیر بودن این درآمد می تواند بر اساس منطقه و ایالت باشد.

آمریکا دارای نرخ بیکاری پایینی است نرخی حدود 3.8%، تولید ناخالص داخلی این کشور حدود 21.4 تریلیون دلار است به صورت تقریبی می توان گفت حدود یک چهارم کل جهان! آمریکایی ها نیز ثبات قیمت منصفانه را در کشور خود دارند، آمریکا برعکس کانادا فراز و نشیب های مالی زیادی را تجربه می کند و اقتصاد چرخه ای دارد در نتیجه سیستم بانکی آن به اندازه کانادا ثبات ندارد، مردمان کشور آمریکا به طور کلی درآمد خود را بیشتر از کانادایی ها خرج می کنند در نتیجه درخواست در این کشور بالا است و این امر موجب افزایش قیمت ها و تورم می شود اما به طور کلی و در مقایسه با سایر کشور ها، نرخ تورم 2% آمریکا بسیار ناچیز است، آمریکا نیز ذخایر خارجی زیاد و قوی دارد، در دولت فدرال آمریکا میزان مالیات بر درآمد بسته به درآمد فرد است یعنی هرچه درآمد بیشتر مالیات نیز بیشتر خواهد بود اما در این کشور نیز نرخ این مالیات می تواند با توجه به ایالت محل زندگی متغیر باشد.

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر تحصیلی

در بین این 2 کشور آمریکا دارای سطح کیفیت آموزشی بالاتری نسبت به کانادا است، این کشور در حال حاضر قوی ترین سیستم آموزشی دنیا را دارد و به همین دلیل جایگاه اول جهان را کسب کرده است، بهترین دانشگاه های دنیا مانند دانشگاه هاروارد، دانشگاه ماساچوست، دانشگاه استنفورد و… در این کشور واقع شده اند، اما نکته ای که شایان ذکر است هزینه های سنگین تحصیل در آمریکا است، هزینه های تحصیل در این کشور دائما در حال افزایش است و در صورتی که دانشجو بورسیه تحصیلی دریافت کند می تواند برخی از هزینه های تحصیلش را پوشش دهد وگرنه دوران تحصیل بدهی های سنگینی برایش به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر تحصیل در کشور کانادا با توجه به هزینه های پایین و مناسب مورد توجه است، دانشگاه های کانادا معمولا موسسات بزرگی هستند که طیف بزرگی از برنامه ها و دوره ها را ارائه می دهند، اغلب پروژه محور هستند و پیوند های قوی با مشاغل و صنعت با سایر مزایای اجتماعی دارند، برخی از محبوب ترین دانشگاه های این کشور عبارتند از دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا و… .

هزینه تحصیل در کانادا و آمریکا به طور تقریبی به شرح زیر می باشد:

  • مقطع کارشناسی: در آمریکا حدود 6000 تا 40,000 دلار، در کانادا حدود 5000 تا 25000 دلار
  • مقطع کارشناسی ارشد: در آمریکا حدود 11,700 تا 45000 دلار، در کانادا حدود 8000 تا 35000 دلار
  • مقطع دکتری: در آمریکا حدود 28000 تا 55000 دلار، در کانادا حدود 5,300 تا 7,500 دلار
  • هزینه های درخواست ویزای دانشجویی: برای آمریکا 160 دلار، برای کانادا 113 دلار.

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر کاری

آمریکا بازار کار خوب و قوی دارد همراه با فرصت های فراوان در صنایع مختلف، این کشور به ویژه در بخش های فناوری، سرگرمی، مالی و سیستم بهداشت و درمان فرصت های شغلی زیادی دارد، بزرگ ترین شرکت های چند ملیتی دنیا در آمریکا واقع شده اند که خود ایجاد کننده فرصت های شغلی مطلوب است، با این حال این کشور بازار کار به شدت رقابتی به ویژه در مراکز شهری دارد، برای یافتن کار در این شرایط بازار کار باید مدارک قوی، تجربه و مهارت زبانی داشته باشید؛ ساعت کاری در آمریکا 8 ساعت در روز از دوشنبه تا جمعه است، با این حال برنامه های مختلفی وجود دارد که ممکن است کارفرما آن ها را اعمال کند، برای مثال در برخی از شرکت ها کارفرمایان ساعات شروع و پایان کار را در اختیار خود کارمند گذاشته اند؛ میانگین حقوق ماهانه پس از مالیات یک نیروی کار در آمریکا حدود 359000 دلار است؛ افرادی که قصد اخذ ویزای کاری این کشور را دارند به دو دسته کارگر ماهر و کارگر غیر ماهر تقسیم می شوند، کارگران ماهر با ارائه مدرک لیسانس و حداقل 2 سال سابقه کاری در حوزه کاری مرتبط واجد شرایط اخذ این ویزا می شوند سپس باید از سوی یک کارفرما آمریکایی جاب آفر دریافت کنند به شرطی که نیروی کاری که قرار است به کشور وارد شود در حال حاضر در آمریکا وجود نداشته باشد و وجود آن واقعا لازم باشد، نیروی کار غیر ماهر نیز شرایطی مشابه را باید دارد باشد و فقط نیازی به 2 سال سابقه کار ندارد.

کشور کانادا مهاجران ماهر را برای رشد اقتصادی جذب می کند، سیستم اکسپرس اینتری کانادا برای جذب کارگران ماهر در بخش هایی که با کمبود نیروی کار مواجه هستند مانند فناوری و بهداشت و درمان و مهندسی طراحی شده است، چنین سیستمی با فرصت های شغلی متعدد شرایطی مطلوب برای متقاضیان مهاجرت به کانادا ایجاد می کند؛ یکی تفاوت های کانادا و آمریکا در ویزای کاری این است که برای مهاجرت کاری به آمریکا حتما باید یک جاب آفر دریافت کنید اما در کانادا اگر نیروی کار امتیاز های لازم را کسب کند موفق به اخذ ویزای کاری می شود؛ ساعت کاری در کانادا از 9 صبح تا 5 عصر از روز دوشنبه تا جمعه می باشد؛ میانگین حقوق ماهانه پس از مالیات یک نیروی کار کانادا حدود 357000 دلار است.

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر سرمایه گذاری

برای دریافت آمریکا از طریق سرمایه گذاری باید 900,000 دلار سرمایه گذاری کرده، حداقل 10 شغل جدید در این کشور ایجاد کنید و آنها را تا 2 سال حفظ کنید، و برنامه های کارآفرینی در ایالات مختلف متفاوت هستند.

در کانادا برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری باید کارآفرینی کنید، هردو کشور شرایطی تقریبا مشابه برای سرمایه گذاری دارند اما میزان این سرمایه گذاری متفاوت است، برای مثال در برخی از مناطق کانادا با سرمایه گذاری 150,000 دلار اقامت کانادا را اخذ خواهید کرد.

کشور آمریکا محیطی مناسب برای رشد است پس اگر قصد دارید پیشرفت کنید، علیرغم تمام سختگیری های دولت این کشور و میزان سرمایه گذاری، آمریکا می تواند مقصدی مناسب باشد، از سوی دیگر اگر میزان سرمایه گذاری برای شما مهم است کانادا انتخابی بهتر است؛ در این روش در هردو کشور به سابقه کاری و ایجاد شغل نیاز است.

مقایسه هزینه زندگی در کانادا و آمریکا

آمریکا و کانادا به ترتیب چهارمین و پنجمین کشورهای گران قاره آمریکا هستند، به طور کلی هزینه زندگی برای یک خانواده 4 نفره در آمریکا حدود 3300 دلار و برای یک نفر حدود بدون اجاره خانه حدود 934 دلار است، هزینه زندگی برای یک خانواده 4 نفره در کانادا بدون احتساب اجاره منزل 3273 دلار و برای یک فرد مجرد حدود 913 دلار است.

شاخص کانادا (دلار) آمریکا (دلار)
اجاره یک نفر 1065 1325
اجاره خانواده 1824 2220
هزینه غذا 513 543
هزینه حمل و نقل 72 70

سخن پایانی

سعی کردیم در این مقاله کاربردی ترین و مورد توجه ترین مسائل مربوط به مهاجرت را درباره کانادا و آمریکا بیان کنیم. هردو کشور سطح کیفیت زندگی بالایی دارند و در همه زمینه های کاری، تحصیلی، بهداشتی، زندگی، و… موقعیت های قابل توجه و مناسبی دارند. طبیعی است که کانادا و آمریکا با اینکه در یک قاره قرار دارند و به نوعی همسایه یکدیگر محسوب می شوند تفاوت های واضحی داشته باشند. تاثیر این تفاوت ها می تواند در انتخاب مقصد شما نمایان شود، زیرا در انتها شما باید انتخاب کنید کدام یک می تواند محلی مناسب و مطلوب برای شروع زندگی جدید شما باشد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا