مهاجرتتجربیات واقعی مهاجرت

مهاجرت به استرالیا بهتر است یا کانادا؟

کشورهای استرالیا و کانادا از کشورهای مهاجر پذیر بوده که سعی می کنند شرایطی منصفانه برای مهاجران ساکن کشورشان فراهم کنند. از آنجا که هردو سیستم آموزشی قوی دارند، شرایطی خوب برای متقاضیان جویای کار ارائه می دهند، اقتصادی قوی و پویا دارند، نژادپرستی نسبت به سایر کشورها کمتر است.

حدود 20% از ایرانیانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند در یکی از دو کشور استرالیا یا کانادا زندگی می کنند.

استرالیا دارای امنیت، اقتصاد پایدار، فرصت های شغلی مناسب، سیستم آموزشی و بهداشتی استاندارد و آب و هوای متنوع است. این کشور هزینه های زندگی نسبتا بالایی دارد اما به همان میزان می توان درآمد کسب کرد. استرالیا روش های مهاجرتی متنوعی دارد، اما به دلیل کمبود نیروی کار ماهر و متخصص، هر ساله پذیرای نیروی کار ماهر در برنامه های مهاجرتی خود است.

کانادا هم مانند استرالیا دارای محیط چند فرهنگی، سیستم آموزشی بهداشتی عالی، روش های مهاجرتی متعدد و فرصت های شغلی فراوان است. هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا مقرون به صرفه تر از استرالیا می باشد.

مهاجرت به استرالیا بهتر است یا کانادا؟

مقایسه استرالیا و کانادا از نظر مهاجر پذیری

هردو کشور استرالیا و کانادا مهاجر پذیر هستند و برنامه های متنوعی برای مهاجرت ارائه می دهند.

برخی از روش های مهاجرت کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری، ثبت شرکت و ازدواج در هردوی این کشور ها قابل اجرا هستند.

مهاجرت از طریق تولد در کشور کانادا مبنا بر آن است که در آن کشور متولد شود و در کشور استرالیا این است که والدین تبعه استرالیا باشند.

مقایسه استرالیا و کانادا از نظر فرهنگ و زبان و امنیت

از آنجایی که کشورهای استرالیا و کانادا بسیار مهاجر پذیر هستند، در این کشور افراد خارجی با فرهنگ های مختلف در کنار مردمان این کشور زندگی می کنند، این موضوع باعث شناخت بیشتر با فرهنگ ها و ادیان مختلف شده است، از سوی دیگر وقتی مهاجران جدید وارد این کشور ها می شوند کمتر احساس تنهایی و غربت می کنند. نمی توان مهمان نواز بودن، خون گرم بودن و به خوبی کنار آمدن مقیمان استرالیا و کانادا را نسبت به مهاجران نادیده گرفت!

زبان رسمی استرالیا انگلیسی استرالیایی است، که به انگلیسی بریتیش کمی نزدیک می باشد. در کشور کانادا انگلیسی با لهجه آمریکایی رواج دارد و همچنین زبان فرانسوی نیز در این کشور رایج است. پس اگر زبان انگلیسی شما سطح خوبی دارد می توانید به راحتی به هر یک از این کشورها مهاجرت یا سفر کنید.

در بحث امنیت نیز استرالیا و کانادا به خوبی عمل می کنند، در مواردی مانند سرقت ماشین، توهین های نژادپرستانه و فساد اقتصادی هردو کشور نرخ پایینی دارند.

مقایسه استرالیا و کانادا از نظر آب و هوا

آب و هوای کشور استرالیا به طور کلی معتدل است و اکثر شهرهای این کشور به خاطر سواحل آفتابی و آب و هوای دلپذیر ساحلی شهرت پیدا کرده است.

کانادا به عنوان یکی از سردترین کشورهای جهان شناخته می شود، در این کشور حداقل 5 تا 7 ماه بارش برف سنگین در اکثر مناطق رخ می دهد، در اکثر شهر های شرقی محبوب مانند تورنتو و اتاوا نیز این آب و هوا ایجاد می شود؛ بیشتر بخش های کانادا تابستان های معتدل و زمستان های سرد و طولانی با دمای بسیار پایین دارد که برای ساکنین قسمت های جنوبی کاملا قابل تحمل است، اما در نوار شمالی این کشور که به قطب شمال نزدیک است دمای بسیار سردی را تجربه می کنند و تقریبا خالی از سکنه است.

مقایسه استرالیا و کانادا از نظر تحصیل

استرالیا و کانادا دو مقصد از پنج مقصد برتر دنیا برای دانشجویان بین المللی هستند.

دانشگاه های زیادی در استرالیا فعالیت دارند که از نظر کیفیت آموزشی، تاثیرات اجتماعی و پژوهش های تحقیقاتی در سطوح تراز اول جهان قرار میگیرد، در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS نیز نام برخی از دانشگاه های این کشور مانند دانشگاه سیدنی، ثبت شده اند؛ استرالیا مجموعه ای تخصصی از مدارک تحصیلی را از طریق موسسات TAFE (آموزش فنی و تکمیلی) ارائه می دهد، این مدارک به دانشجو تخصص حرفه ای می دهد و به او کمک می کند تا بتواند با کارفرمایان برتر در سراسر استرالیا همکاری کند؛ یکی دیگر از ویژگی های تحصیل در استرالیا زمان دوره تحصیل است، برای مثال دانشجویان کارشناسی یک سال زودتر از سایر کشورها تحصیل خودشان را در این مقطع به اتمام می رسانند.

دانشگاه های زیادی در کانادا هستند که رتبه علمی خیلی خوبی در آخرین رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS داشته اند؛ دانشگاه های این کشور به دلیل امکانات پیشرفته تحقیقاتی و دانشگاهی، اساتید شایسته با سطح دانش و آموزش بالا، شرایط عالی در محوطه دانشگاه شهرت جهانی دارند؛ یکی از مزایای مهم تحصیل در کانادا اجازه همزمان کار کردن در حین تحصیل است که به دانشجو کمک می کند بخش قابل توجهی از هزینه های خود را پوشش دهد؛ دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهند و اقامت بلند مدت کانادا را کسب کنند؛ هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به بسیاری از کشورها حتی استرالیا مقرون به صرفه تر است.

مقایسه استرالیا و کانادا از نظر کاری

هردو کشور نرخ بیکاری نسبتا پایین و اقتصاد قوی دارند، معمولا افرادی که در رشته کاری خود مهارت و تجربه دارند و به زبان انگلیسی تسلط دارند می توانند پس از مدتی جستجو کار مد نظر خود را پیدا کنند؛ بسیاری از افرادی که موفق به پیدا کردن کار تخصصی نمی شوند با توجه به مخارج بالای زندگی به کارهای متفرقه مانند کار در فروشگاه و رستوران ها می پردازند.

اکثر مشاغل مورد نیاز استرالیا بر صنایع خدماتی مانند مراقبت های بهداشتی، آموزش، گردشگری و امور مالی تمرکز دارد؛ این کشور یک مقصد محبوب برای مهاجران با مهارت های خاص است، دولت این کشور نیز برنامه های مهاجرتی متفاوتی را برای جذب نیروی کار ماهر ارائه کرده است؛ استرالیا در دهه گذشته عملکرد اقتصادی قوی از خود نشان داده است که موجب رشد اقتصادی، تورم کم و نرخ بهره پایین شده است؛ این کشور دارای اقتصاد باز، رقابتی، بخش خصوصی پویا و نیروی کار ماهر است؛ ساعت کار کارمندان در استرالیا 7 الی 6 ساعت در روز، 38 ساعت در هفته و 1797 ساعت در سال است؛ حقوق حدودی یک کارگر در این کشور ساعتی 19.87 دلار استرالیا می باشد.

در کانادا تقاضا برای کارگران ماهر در زمینه هایی مانند مهندسی، فناوری اطلاعات، مراقبت های بهداشتی و و مشاغل با مهارت های خاص زیاد است؛ کانادا دهمین اقتصاد قوی جهان است؛ ساعت کار کارمندان فدرال 8 ساعت در روز، 40 ساعت در هفته و 2086 ساعت در سال است؛ دستمزد یک کارگر در این کشور ساعتی 14.25 دلار کانادا می باشد.

  • میزان دستمزد در استرالیا بالاتر از کانادا است،
  • یافتن کار در کانادا آسان تر از استرالیا است،
  • به طور میانگین درآمد سالانه در کانادا 70,000 دلار کانادا و در استرالیا 70,052 دلار استرالیا تخمین زده شده است،
  • نرخ مالیات بر درآمد در کانادا 33% و در استرالیا 45% می باشد.

مقایسه استرالیا و کانادا از نظر سرمایه گذاری

برنامه سرمایه گذاری و نوآوری استرالیا برای بازرگانان و کارآفرینانی طراحی شده است که قصد دارند اقامت این کشور را اخذ کنند و در اقتصاد قدرتمندش سرمایه گذاری کنند؛ استرالیا برنامه های مختلفی برای سرمایه گذاری در این کشور دارد؛ ویزای سرمایه گذاری یک ویزای موقت است که برای کسب آن باید حداقل 2.5 میلیون دلار استرالیا در این کشور سرمایه گذاری شود؛ در برنامه سرمایه گذاری Significant Investor stream ویزای موقت به افرادی ارائه می دهد که می خواهند حداقل 5 میلیون دلار استرالیا در کشور استرالیا سرمایه گذاری کنند؛ برای ثبت شرکت در استرالیا لازم است ویزای موقت نوآوری و سرمایه گذاری تجاری اخذ شود، اعتبار این ویزا 4 سال و 3 ماه است، در صورت داشتن شرایط لازم کشور استرالیا می توان اقامت دائم این کشور را کسب کرد.

دولت کانادا برنامه های متعددی برای سرمایه گذاران خارجی ارائه داده است که در نهایت منجر به کسب اقامت دائم این کشور می شود؛ کشور کانادا برنامه های سرمایه گذاری متفاوتی مانند کارآفرینی، ویزای خود اشتغالی، استارتاپ، ثبت شرکت، برنامه های استانی مانند کبک، بریتیش کلمبیا، استان انتاریو و… ارائه می دهد.

مقایسه استرالیا و کانادا از نظر هزینه ها

اجاره آپارتمان

تورنتو (دلار کانادا)

استرالیا (دلار استرالیا)

آپارتمان 1 خواب در مرکز شهر 1600 2600
آپارتمان 1 خواب خارج از مرکز شهر 1200 1800
آپارتمان 3 خواب در مرکز شهر 2800 4700
آپارتمان 3 خواب خارج از مرکز شهر 2000 3000

 

هزینه های روزمره

کانادا – ونکوور

استرالیا – ملبورن

یک وعده در یک رستوران عادی 16 15.77
1 لیتر شیر 2.51 1.34
نان 3.31 2.89
1 کیلوگرم برنج 4.17 2.4
12 عدد تخم مرغ 3.97 4.25
1 کیلوگرم پنیر 16.30 8.84
1 کیلوگرم مرغ 15.09 9.61
1 کیلوگرم گوشت قرمز 18.25 13.65
1 لیتر بنزین 1.56 1.30
60 مگابایت اینترنت نامحدود 72.90 63.86
1 کیلومتر تاکسی 1.88 1.45

مقایسه استرالیا و کانادا از نظر اقامت دائم

برخی مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت کانادا استرالیا مشترک است، مانند مدارک تحصیلی، مدارک مالی، پاسپورت معتبر، گواهی پزشکی، مدرک شناسایی شخصی و گواهی عدم سوء پیشینه. اما برخی مدارک مجزا نیز دارند؛ این مدارک برای استرالیا نتایج آزمون زبان انگلیسی، گواهی سابقه کار می باشد؛ و برای کانادا نتایج آزمون زبان کانادایی (CLB)، توصیه نامه و گزارش ارزیابی مهارت های فردی است.

در بحث امتیاز بندی جهت کسب اقامت دائم نیز تفاوت های جزئی دارند:

موارد

کانادا

استرالیا

سن 12 30
تحصیلات 25 25
سابقه کاری در ایران 10 20
سابقه کاری در خارج از کشور 15 15
زبان 28 20
سایر عوامل 10 20
مجموع نمره قبولی 100 130

به طور کل روند درخواست ویزا برای کانادا آسان تر از استرالیا است.

سخن پایانی

از دید مهاجران آنقدر کیفیت و شرایط زندگی، کار و تحصیل بالا است که اگر کسی از مهاجرت به استرالیا یا کانادا صرف نظر می کند، ممکن است به خاطر حضور یکی از اعضا خانواده اش یا آشنایان نزدیکش در سایر کشور ها باشد!

در نهایت این شما هستید که می خواهید ادامه زندگی خود را در مکانی جدید شروع کنید پس شما باید بهترین مکان را با مناسب ترین شرایط برای خود برگزینید. برای مهاجرت به یک کشور جدید می توانید فاکتور های زیر را بررسی کنید:

  • میزان دستمزد
  • تعداد ایرانیان ساکن در آن کشور
  • هزینه های زندگی به طور میانگین
  • وضعیت اشتغال و اقتصاد
  • سیستم آموزشی
  • وضعیت آب و هوا
  • زبان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا